Arendalsuka: Min opplevelse som student

Arendalsuka kalles for Norges største politiske møteplass og som deltaker under denne politiske uka skjønner jeg godt hvorfor. Her myldrer det av engasjerte mennesker i alle aldre og det er et hav av interessante, sterke debatter og foredrag. For min del ble det en riktig pangstart på uka etter en lang reise fra Tromsø, som startet i Unios telt hvor vi fulgte med på partilederdebatten.

Tirsdag morgen ble jeg invitert på et spennende frokostmøte, arrangert av NTNU og SINTEF, hvor forskningsformidling og hvordan Facebook-feeden fungerer som et ”ekkokammer” ble diskutert av Trond Giske og administrerende direktør for Norges forskningsråd John Arne Røttingen.

Arendalsukas program for diskusjoner og debatter beskrives best som en stor godtepose av tematikk, og det er utfordrende å velge når det er så mye spennende. Blant annet finner vi samtaler rundt hvorvidt Norge henger med iht. grønn verdensøkonomi, debatter om skolemiljø og kunnskap, digitale medier, partitimer, kulturpolitikk og mer.

Arendalsuka er midt i blinken for våkne studenter som liker gode debatter.Her får du muligheten til å komme i kontakt med sentrale nasjonale aktører fra organisasjoner, politiske partier og næringsliv. Kjente fjes er overalt, og jeg fikk eksempelvis møtt Erna - en gøy opplevelse. Toppen av kransekaka er at det er helt gratis å delta på Arendalsuka, noe som er helt nydelig for studentlommeboka. Jeg kan på det sterkeste anbefale Akademikerforbundets medlemmer å delta, både ordinære medlemmer og studentmedlemmer.

Solveig Flatebø, studentleder