– Jeg sparte 5000 kroner i måneden på å bytte bank

Da Signy Svendsen flyttet lånene fra den lokale sparebanken til Storebrand, fikk hun hakeslepp.

Tekst: Linn Isaksen, Storebrand Bank

Hun hadde vært totalkunde i den lokale sparebanken i syv år, og var egentlig godt fornøyd med det. Signy Svendsen (53) syntes både det var fint å støtte den lokale virksomheten, og praktisk at hun bare kunne stikke innom kontoret deres hvis det var noe hun lurte på.

Men så skjedde det noe som gjorde at Svendsen ble nødt til å ta et oppgjør med privatøkonomien: Hun og mannen gikk fra hverandre, og hun ble sittende med huset. Plutselig skulle boliglånet og alle utgifter knyttet til husholdningen håndteres av bare én inntekt.

– For første gang følte jeg at jeg sto litt med lua i hånda. Jeg måtte be banken om veldig mye for å ha mulighet til å beholde huset, og var egentlig bare glad for at jeg fikk lån i det hele tatt, forteller Svendsen.

Ville ha iPad – fikk bedre økonomi

Hun jobber som kommunikasjonssjef i Unio – hovedorganisasjonen for universitets- og høyskoleutdannede, og er medlem av Akademikerforbundet. På vegne av medlemsforbundene har Unio inngått et banksamarbeid med Storebrand, som gir medlemmene en svært gunstig lånerente.

I den forbindelse var Storebrand tilstede på Unio-konferansen i fjor, og det samme var Signy. Og det at starten på et kundeforhold ble etablert akkurat der, var egentlig litt tilfeldig.

– Jeg deltok i en Storebrand-konkurranse der man kunne vinne en iPad, og for å være med i trekningen måtte jeg gi tillatelse til at de kunne kontakte meg for et uforpliktende tilbud. Jeg sa at de bare kunne ringe, men at jeg tvilte på at jeg var en kunde de hadde lyst på, ettersom jeg var helt nedsylta i gjeld, forteller hun lattermildt.

Det ble ingen iPad på Svendsen, men isteden skulle hun ende opp med en betydelig større gevinst.

For da en kundebehandler fra Storebrand tok kontakt noen dager senere, fikk Svendsen snart servert et tilbud som ga henne hakeslepp.

– Tilbudet viste at jeg kom til å sitte igjen med nesten 5 000 kroner mer i måneden hvis jeg flyttet lånene mine over til Storebrand. Jeg klarte nesten ikke å tro på det, og tenkte at det måtte være en feil et eller annet sted. Hvordan kunne det være så stor forskjell?

Krevde bare noen få tastetrykk

Tilbudet var imidlertid helt riktig.

Takket være medlemskapet i Akademikerforbundet, fikk Svendsen en mye gunstigere rente enn hun hadde i sin gamle bank, og i tillegg la Storebrand opp til en nedbetalingsplan som passet hennes framtidsutsikter. Til sammen resulterte dette i betydelig lavere månedskostnader.

Signy takket ja til tilbudet, og deretter gikk prosessen raskt og smidig.

– Jeg hadde i forkant informert om hvor mye jeg hadde i gjeld og sendt inn skatteattest og de tre siste lønnsslippene mine, og resten av prosessen tok kundebehandleren i Storebrand seg av. Hun ordnet med overføring fra den gamle banken, og jeg trengte bare å godkjenne dokumentene elektronisk. I løpet av noen dager var alt utarbeidet og klart.

– Man tenker gjerne at det å bytte bank er en komplisert prosess, mens det i realiteten bare krever noen få tastetrykk, sier Svendsen.

Kunne ikke være sponsor for lokalbanken

Hun innrømmer at hun måtte gå noen runder med seg selv før hun bestemte seg for å avslutte kundeforholdet i lokalbanken.

– Jeg er jo egentlig tilhenger av å støtte det lokale næringslivet, men da jeg fikk tilbudet fra Storebrand ble det tydelig at jeg først og fremst måtte tenke på meg selv. Selv de lokale bankene driver jo business, og jeg som var en såpass presset økonomisk situasjon kunne ikke være sponsoren deres, reflekterer hun.

– Det var selvfølgelig også viktig for meg at Storebrand er en seriøs aktør, som er opptatt av å handle etisk og bærekraftig. Hadde de drevet med luguber virksomhet, hadde jeg aldri byttet over.

Et lyspunkt i en tøff situasjon

Avgjørelsen om å bytte bank, har gitt Signy både mindre hodebry og en positiv opplevelse av å bli behandlet med respekt i en vanskelig situasjon.

– Når du havner i en posisjon hvor du er så gjeldstynget, føler du deg veldig liten, og ikke akkurat i noen forhandlingsposisjon. Derfor var det en veldig god følelse å bli møtt med respekt og forståelse, og allikevel bli ansett som en god kunde, forteller hun.

– For meg handlet det om å klare å beholde huset og rett og slett bare å holde hodet over vann. Og da er 5 000 kroner i måneden en betydelig sum. Det gir meg råd til å dra på ferie og rom til å puste økonomisk. Nå trenger jeg ikke lenger å ligge våken om natten og regne på hver krone for å være sikker på at jeg klarer å betjene utgiftene mine.