Etterlyser strengere krav til ansatte i barnevernet

10.08.2015. Anne Grønsund, leder for barnevernspedagogene som er organisert i Unio-forbundet Akademikerforbundet, etterlyser strengere kompetansekrav for å få jobbe i barnevernet.

- Barnevernsloven sier ikke noe om hvilke kvalifikasjoner en saksbehandler i barne- vernet skal ha. Det gjør at det er veldig stor forskjell på hvilken kompetanse ansatte i barnevernet har, sier Anne Grønsund, leder for barnevernspedagogene som er organisert i Akademikerforbundet til Aftenposten.

Til Aftenposten sier hun at barnevernloven sier for lite om hva barnevernsansatte skal kunne, og at tydelige kompetansekrav må inn i lovverket.

- Innenfor skole- og helsevesenet er det en del kompetanse som det kreves at alle som jobber innen sektorene har. Slik burde det også være i barnevernet, sier Grønsund til avisa.

Felles nasjonale retningslinjer kan være en løsning

Grønsund får støtte av barneminister Solveig Horne. Til Aftenposten sier Horne at hun ser behovet for mer kompetanse i barnevernet.

- Det er viktig at de alle som jobber i barnevernet, har solid kompetanse. Felles nasjonale retningslinjer kan være en løsning som sikrer dette, sier hun.

Hele artikkelen kan leses på Aftenposten nett.