Sparte 21 000 kroner på å bytte bank

Som medlem av Akademikerforbundet får du tilgang til et svært gunstig boliglån. Les mer om Geirr som benyttet seg av avtalen med Storebrand Bank.

Du søker enkelt og uforpliktende om lånet på storebrand.no/unio.

Geirr Karlsen (42) var totalkunde i sin lokale sparebank i 40 år. Samtidig var han fordelskunde i Storebrand gjennom sitt Unio-medlemskap – uten å egentlig vite hva det innebar. Omsider bestemte han seg for å bytte bank. Det har han ikke angret på.

– Som medlem av en fagforening hadde jeg ofte vært inne på fordelssidene for å sjekke om det var penger å spare. Likevel gikk det over et halvt år før jeg tok kontakt med Storebrand Bank.

Geirr Karlsen jobber som seksjonsleder i Drammen kommune, og er medlem av Akademikerforbundet. Gjennom Unio-medlemskapet er han derfor fordelskunde i Storebrand. Karlsen brukte likevel ikke Storebrand som bank, mye fordi han har hatt et 40 år langt kundeforhold til sin lokale sparebank. Et så langt kundeforhold gir naturlig nok gode betingelser, samtidig som Karlsen hadde vært flink til etterspørre lavere rente.

Han tenkte derfor at det var vanskelig å etablere et tilsvarende kundeforhold med en ny bank, og at relasjonen kom til å bli vanskelig opprettholde kun gjennom digital kommunikasjon.

– Jeg var overbevist om at det var vanskelig å etablere et kundeforhold og få gode råd elektronisk, derfor lot jeg det være, sier Karlsen.

Tok motet til seg

Selv om Karlsen var skeptisk til bankbytte, innså han til slutt at han hadde lite å tape på å undersøke om det var noe å tjene på å bytte bank.

– En kveld i januar tok jeg motet til meg. Vi satte oss ned, kona og jeg. Etter kort tid var det elektroniske skjemaet fylt inn med relevante opplysninger, og sendt av gårde.

Karlsen forteller videre at de ble oppringt fra Storebrand Bank dagen etter.

– Allerede neste formiddag ble jeg oppringt av en dyktig og kunnskapsrik kundebehandler, som fulgte opp med flere spørsmål og mer informasjon. Ikke lenge etter kom det et konkret tilbud på e-post.

Tilbudet Karlsen og kona ble tilsendt viste seg å være mye billigere enn det de allerede hadde. Totalt ville Karlsen spare i underkant av 21000 kroner i året på å bytte til Storebrand.

Enkelt og greit

– Prosessen videre var enkel, og vi ble fulgt trygt og godt opp av den samme kundebehandleren. Alt foregikk elektronisk, med grundig og fin veiledning på e-post. Spørsmålene mine underveis fikk jeg også svar på, nærmest på minuttet, forteller Karlsen.

Den elektroniske prosessen er både enkel og effektiv. Under en uke etter sin første henvendelse, var bankkontoer og lån flyttet over til Storebrand Bank, og gamle avtaler sagt opp.

– Jeg satt igjen med en følelse av å ha blitt ønsket som kunde. Av å ha blitt behandlet profesjonelt og vennlig av min kundebehandler. Jeg følte meg litt som en kar som kunne ta kloke økonomiske grep, og samtidig litt som en dust fordi jeg ikke hadde gjort det før, sier Karlsen og ler.

Nå har Karlsen og kona vært kunder i Storebrand Bank i snart et år, og Karlsen angrer på ingen måte på valget om å bytte bank.

Renteeksempel: Effektiv rente: 2,06%, Lån 2 mill. kr./over 25 år. Kostnad: 555 206 kr. Totalt:  2 555 206 kr.