Unio-deltakelse under Pride

28. juni 1969 startet en gruppe homofile, bifile og transkjønnede et opprør etter en politirazzia på Stonewall Inn, en bar hovedsakelig besøkt av homofile i 43 Christopher Street i New York City. Stonewall-opprøret regnes som begynnelsen for den moderne homobevegelsen. Etter dette begynte stadig flere å arrangere ukeslange serier med arrangement for å markere opprøret.

I Norge har Pride blitt arrangert siden 1982, og inkluderer deltakere fra hele Norge og utlandet. De politiske partiene, næringslivet, frivillige organisasjoner og andre har i flere år prioritert å stille. Unio er stolte over at vi i år deltar under det som beskrives som «Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. En tidagers festival hvor alle får være akkurat den man er».

Vårt hovedbudskap for deltakelsen under Pride er «Kunnskap og fellesskap».

Benytt muligheten til å besøke Unios og forbundenes stand i Pride Park i Spikersuppa. Her arrangeres det både konserter og andre kulturaktiviteter for alle. Bli gjerne med i paraden eller meld deg på til faglig frokost før paraden!

Program for Unios deltakelse under Pride 2018:

19. juni: Sosialt treff for frivillige som betjener Unios stand. (Ta kontakt med forbundet ditt hvis du ønsker å være frivillig stand-medarbeider.)
27.–30. juni: Unio på stand i Pride Park i Spikersuppa
29. juni: Fagdag for tillitsvalgte i Unio
30. juni: Faglig frokost i Utdanningsforbundets lokaler. Bli med i Paraden i etterkant. Meld deg på her