Unios forslag vant fram i ny klimalov

29.05.2017. «Stortinget ber regjeringen opprette et teknisk beregningsutvalg på klimafeltet. Arbeidet i det tekniske beregningsutvalget skal ledes av Miljødirektoratet.» Med dette forslaget har flertallet i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget fulgt opp Unios forslag om å etablere teknisk beregningsutvalg på klimafeltet. – Det er gledelig at Unios arbeid med dette spørsmålet gir resultater. Vi tror dette er et riktig og viktig grep for å få til bærekraftige budsjetter framover, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Den 24. mai behandlet Energi- og miljøkomiteen regjeringens forslag til ny klimalov. Unios forslag om å etablere et beregningsutvalg som kan lage nasjonale svar på effekten av klimatiltakene politikerne foreslår, fikk da flertall i komiteen.

– Det var på nyåret i forbindelse med regjeringens arbeid med neste års statsbudsjett at Unio foreslo et slikt utvalg, sier Ragnhild Lied, og forklarer:
– Da regjeringen foreslo klimaavgifter i statsbudsjettet sist høst, tok det ikke lang tid før det ble stilt spørsmål ved virkningen av de foreslåtte tiltakene. Forslagene om økning i bensin- og dieselavgiften og nedgang i årsavgiftene var bare to av forslagene som var for vanskelige å følge med på for velgerne i høstens budsjettforhandlinger. Et teknisk beregningsutvalg på klimafeltet vil kunne sørge for at virkningene av budsjettforslagene fra alle partier blir beregnet på samme måte og dermed er sammenliknbare.