Lokale lønnsforhandlinger 2021

Mellomoppgjøret 2021

Årets lønnsoppgjør er et mellomoppgjør. Dette betyr at det er kun den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret som skal forhandles.

De ulike innretninger på lønnsdannelsen

Nedenfor kan du sjekke satus for lokale forhandlinger i ditt tariffområde. De forskjellige tariffområdene har ulik innretning på lønnsdannelsen. Noen får lønnen fastsatt gjennom lokale forhandlinger. Andre får lønnen fastsatte gjennom en kombinasjon av sentrale tillegg og lokale pottforhandlinger. Den lokale tillitsvalgte kan gi veiledning om de muligheter du har for å fremme lokale lønnskrav.

KS og KS-bedrift

Det skal være tvungen lønnsnemnd for KS mellomoppgjøret 2021. Resultatet av dette er ennå ikke klar. De tillitsvalgte kan delta i forberedelse og gjennomføring av lønnsforhandlinger for kap. 3, 4 og 5 i påvente av kjennelse fra Rikslønnsnemnda.

Staten

Der gitt generelle tillegg på lønnstabellen med en likelønns- og lavtlønnsprofil på dette mellomoppgjøret. Avsetningen til lokale forhandlinger er forholdsvis stor på 1,8 prosent pr. dato av lønnsmassen. Virkningstidspunktet for de lokale lønnsforhandlingene er 01.07.21, og forhandlingene skal være avsluttet innen 31. oktober 2021.

Spekter

I de lokale B-dels forhandlingene er det forskjellig innretning for hver avtale. I noen B-deler kan det bli avsatt midler til individuelle justeringer. Dette vil først være klart etter sentralt oppgjør mellom partene.

De ulike b-delene finner du her.

Oslo kommune

Mer informasjon om lokale forhandligner vil først foreligge etter at det sentrale oppgjøret er sluttført.

Virke

Oppgjøret i Virke vil speile korresponderende område i offentlig sektor. Dette innebærer at oppgjøret i de enkelte virksomheter vil være avhengig av hvilken sektor virksomheten tilhører. Ta kontakt med din tillitsvalgt eller Akademikerforbundets sekretariat for mer informasjon.

KA

Paul A. Gulliksen, Div. Innkreving

Informasjon og rutiner
Kontakt med forhandler

Din forhandler vil kontakte deg i god tid før forhandlingene gjennomføres.
Det er derfor viktig at du har oppdatert informasjon på "min side".

Dersom du lurer på hvem som er din forhandler, kan du ta kontakt med din region. Ta ev. kontakt med sekretariatet.

Hvor skal kravet sendes?

Arbeidsgiver har gjerne egne kravskjema til bruk i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger. Disse skal fortrinnsvis brukes, men dersom din arbeidsgiver ikke har egne kravskjema, kan du bruke Akademikerforbundets egne skjema. Skjema tilpasset ditt tariffområde finner du her.

Skjemaet kan du sende til din forhandler. Rådfør deg med din forhandler dersom det er en annnen praksis i din virksomhet.

Kravfrist

Du vil få informasjon av din forhandler om fristen for å fremme ditt krav.

Krav som ikke er sendt forhandler innen kravfrist står i fare for å ikke bli tatt med i forhandlingene.

Hvordan fremme ditt lønnskrav
Hvor mye bør du kreve?

Man bør alltid fremme et lønnskrav som ligger noe over det man kan forvente å få.
Det kan imidlertid oppfattes useriøst for arbeidsgiver hvis man fremme et lønnskrav som er altfor høyt.

Et krav bør samsvare med din kompetanse, stillingens kompleksitet, arbeidsinnsats, resultater osv.
I den sammenheng kan det være nyttig med en lønnssamtale i forkant av forhandlingen.

Din forhandler kan veilede deg med hensyn til hvor mye du bør kreve.

Krav om ny stillingsbetegnelse

I henhold til tariffavtalene i offentlig sektor, kan stillingsbetegnelse endres i lokale forhandlinger, for eksempel fra rådgiver til seniorrådgiver. Kravet må være relevant og realistisk. Sjekk den lokale lønnspolitikken og rådfør deg med din forhandler.

Hvordan bør du argumentere?

Et velbegrunnet lønnskrav er et viktig verktøy for den tillitsvalgte som skal forhandle for deg. Argumentasjonen bør være relativ kort, men det er viktig at du får frem vesentlige forhold knyttet til ansvar og arbeidsoppgaver, utdanning og lønnsnivå. Husk også å gjennomgå lokal lønnspolitikk for å finne ut hvilke kriterier som skal vektlegges. Ta utgangspunkt i disse når du skriver kravet.

Her er noen stikkord som kan hjelpe deg på vei:

• Kompetanse (formal- / realkompetanse)
  • Ansvar (oppgaver, omfang, økonomi, fag, ledelse)
  • Kompleksitet (oppgavenes vanskelighetsgrad, uensartede, krevende)
  • Innsats (faglig, organisasjonsmessige, som kollega)
  • Resultatoppnåelse (kvantitet og kvalitet, individuelt eller i team)
  • Rekruttere og beholde (besitter du unik kompetanse)
  • Skikkethet/egnethet/personlige egenskaper
  • Relevant arbeidserfaring, nytteverdien i nåværende stilling
  • Ansiennitet
  • Nye/endrede oppgaver/kompetansekrav
  • Etter- og videreutdanning, relevant kompetanseutvikling
  • Virksomhetens policy, virksomhetsplan (lønnspolitikk, politiske signaler, behov)
  • Tidligere lønnsutvikling/mangel på dette (sentralt og/eller lokalt)
  • Tidligere signaler fra arbeidsgiver om lønnsøkning (muntlig, skriftlig, protokollført)
  • Lønnsmessige skjevheter (ligger din stillingsgruppe for lavt i forhold til øvrige?)
Lønnssamtale

Lønnssamtalen

Lønnssamtalen er en samtale om din karriere- og lønnsutvikling med din leder. Målet med en lønnssamtale er at du skal få tilbakemelding om sammenhengen mellom arbeidsinnsats og lønn. Du skal få vite hvordan du selv kan bidra til å påvirke egen lønnsutvikling.

Alle ansatte i stat og kommune har rett til å få en årlig lønns- og karrieresamtale med sin leder. Denne retten er nedfelt i Hovedtariffavtalene i Stat og kommune.

I tariffavtalen for staten § 3, punkt 5 der det heter at «Arbeidstaker har rett til en årlig samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling. Samtalene skal bidra til likelønn mellom kjønnene». I kommunenes hovedtariffavtale kap. 3 pkt. 3.2.2. framgår at det skal gjennomføres en lønnssamtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker dersom arbeidstakeren ber om dette.

Er du tilbake fra foreldrepermisjon i statlig sektor, har du krav på å bli tilbudt en lønnssamtale, jf HTA § 3 punkt 6.

Enkelte arbeidsgivere har innarbeidet rutiner, der lønnssamtaler gjennomføres jevnlig, for eksempel i forkant av de lokale lønnsforhandlingene. Rutinene er gjerne forankret i lønns- og personal-politiske planer. Andre steder er en lønnssamtale noe man aktivt må be om å få selv.

Forberedelse til samtalen:

• Les din stillingsbeskrivelse (hvis den finnes) og andre dokumenter som definerer innholdet og målet for stillingen din.
  • Vær forberedt på å redegjøre for kompetansen din, hvordan du til nå ha løst oppgavene dine og hvilke resultater du har oppnådd.
  • Tenk gjennom dine forventninger til lønn og karriereutvikling.
  • Les virksomhetens lokale lønnspolitikk. Her skal det bl.a. komme fram hvilke kriterier som skal ligge til grunn ved vurdering av individuelle lønnskrav i lokale lønnsforhandlinger.
  • Finn ut om lønnsnivået til sammenlignbare stillinger. Akademikerforbundets tillitsvalgte vil normalt ha kjennskap til lønnsnivå i virksomheten.

I samtalen:

Synliggjør hvilken innsats du har gjort det siste året og ev. hvilken ny kompetanse du har fått dette året. Vis hvordan du har bidratt til måloppnåelse ved din virksomhet. Fortell om hvilke forventninger du har til framtidig lønns- og karriereutvikling.

Arbeidsgiver skal kunne gi tilbake-melding på din innsats og dine resultater. Videre skal arbeidsgiver kunne redegjøre for virksomhetens fremtidige kompetansebehov og karrieremuligheter innen virksomheten.

Husk at lønnssamtalen ikke er en lønnsforhandling, og at det er begrenset hva leder kan love med hensyn til lønn. Selve lønnsforhandlingene foregår mellom lokale tillitsvalgte og ledelse, og leder kan ikke forskuttere utfallet av framtidige forhandlinger.

Lønnssamtalen bør være adskilt fra medarbeidersamtalen. Tillitsvalgt kan være med under lønnssamtalen, men kun delta som bisitter og tilhører, eventuelt bidra til å rydde uklarheter av veien.

Det føres normalt referat fra samtalen dersom arbeidstaker ber om det.

For andre tariffområder enn stat og kommune, der lønnssamtalen ikke er omtalt i tariffavtalen, bør tillitsvalgte og medlemmer likevel rette forespørsel til arbeidsgiver om å få gjennomført lønnssamtaler når dette ansees som nødvendig.

Kravskjemaer til bruk i lokale forhandlinger
KS og KS-bedrift

/share/mime/48/msword.png Kravskjema KS
(kravskjema-ks-.docx, 102kB)

Staten

/share/mime/48/msword.png Kravskjema stat
(kravskjema-stat.docx, 101kB)

Spekter

/share/mime/48/msword.png Kravskjema Spekter
(kravskjema-spekter.docx, 88kB)

Oslo kommune

/share/mime/48/pdf.png Kravskjema Oslo kommune (oppdatert jan.2019)
(kravskjema-oslok.pdf, 103kB)

Virke

Lokale forhandlinger i Virke følger korresponderende oppgjør i offentlig sekor. Kravskjema kan brukes fra det korresponderende området.

LOK Museer og andre kulturinstitusjoner - Stat

LOK Virksomheter - Stat

LOK Høyskoler - Stat

LOK Helse og Sosial - KS

LOK Barnehager - KS

LOK Spesialisthelsetjenesten - Spekter

KA

/share/mime/48/pdf.png Kravskjema KA (oppdatert jan. 2019)
(kravskjema-ka.pdf, 103kB)

For forhandlere
Bli forhandler i Akademikerforbundet

Akademikerforbundet har forhandlere i hver region som bidrar ved de lokale forhandlingene. Disse forhandlerne er dedikerte medlemmer og tillitsvalgte som gjør en innsats for at medlemmene i forbundet skal bli forhandlet for, også der det ikke er lokale tillitsvalgte.

Det enkelte regionstyret organiserer og gjennomfører de lokale forhandlingene sammen med forhandlerne. Dersom du ønsker å bidra, kan du ta kontakt med din regionleder. Forbundet tilbyr årlige forhandlingskurs og disse er du velkommen til å delta på.

Ønsker du innsikt i forhandlingsarbeidet, kan du som tillitsvalgt være med som bisitter.

Tips og råd

Som forhandler bør du delta på forhandlingskurs, også for erfarne forhandlere er det nyttig å ta et oppfriskningskurs.

Vi minner om følgende:
De 5 fasene i en forhandling:

• Forberedelsesfasen
  • Diskusjonsfasen
  • Forslagsfasen
  • Kjøpslåingsfasen
  • Avslutningsfasen

Måten en fase avsluttes på gir grunnlag for hvordan du trer inn i den neste fasen.

• Vær lydhør for motpartens signaler og kroppsspråk.
  • Vis tillit og skap rom for gjensidig respekt mellom partene.
  • Tilby noe som er verdifullt for motparten men «billig» for deg.
  • Krev noe som er «billig» for motparten, men verdifullt for deg.
  • Våre forhandlere er ærlige og bløffer ikke.
  • Ikke bruk trusler eller still ultimatum.
  • Vi holder ord og står ved våre løfter.

Og husk, dere skal møtes igjen!

Godtgjørelse for forhandlere

Når du forhandler ved ditt arbeidssted, skal du i utgangspunktet som forhandler få bruke arbeidstiden på dette.

Forhandlere i Akademikerforbundet som forhandler for forbundets medlemmer hos en annen arbeidsgiver gis kompensasjon.
Nedenfor finner du retningslinjene for godtgjørelse, samt skjema for godtgjørelse for forhandlere.

Ta kontakt med sekretariatet, dersom du har spørsmål til godtgjørelse for forhandlere.

/share/mime/48/pdf.png Retningslinjer for godtgjørelse i Akademikerforbundet
(retningslinjer_for_godtgjorelse_for_lonnsforha-1-.pdf, 191kB)

/share/mime/48/excel.png Godtgjørelse for forhandlere
(godtgjorelse-for-lonnsforhandlinger-1-.xlsx, 36kB)

Reisegodtgjørelse

Det er mulig at arbeidsgiver dekker reiseutgifter for forhandlerne. Sjekk virksomhetens prakis før forhandlingene starter. Alternativt dekkes reiseutgifter av Akademikerforbundet.

Her finner du skjema for reisegodtgjørelse.

Ta kontakt med sekretariatet, dersom du har spørsmål i forhold til reisegodtgjørelse for forhandlere.

/share/mime/48/excel.png Reiseregningsskjema
(reiseregning-i-akademikerforbundet-1-.xlsx, 36kB)

Meld deg på vårt nyhetsbrev