Reisetid – fritid eller arbeid?

Sted: Hotel Bristol, OsloTid: 20.03.2018 08:15 - 10:15

Hva er arbeidstid – og hva er fritid?

meld deg på her

Oppdatert: 07.03.2018 08:54
av Akademikerforbundet

Legg til i kalender 2018-03-20 08:15:00 2018-03-20 10:15:00 Europe/Amsterdam Reisetid – fritid eller arbeid? Tirsdag 20 mars inviterer Unio til frokostseminar der vi tar for oss den såkalte «Reisetidssaken». EFTA-domstolen fastslår i en rådgivende uttalelse at reisetid skal regnes som arbeidstid når en arbeidstaker pålegges av sin arbeidsgiver å utføre oppgaver utenfor sitt faste eller vanlige arbeidssted. Bakgrunnen for den rådgivende uttalelsen er en anmodning fra Høyesterett i den såkalte «Reisetidssaken». Saken gjelder spørsmål om reiser foretatt av en polititjenestemann i forbindelse med ulike oppdrag i politidistriktet og godtgjørelsen for dette arbeidet. Uttalelsen kan få konsekvenser for hvordan norske arbeidsgivere skal beregne daglig og ukentlig arbeidstid for sine ansatte. Hva er arbeidstid – og hva er fritid? Vi møter advokatene Merete Furesund og Tore Lerheim fra advokatfirmaet Homble Olsby. Furesund vil prosedere saken for arbeidstaker når denne kommer opp til behandling i Høyesterett i løpet av vinteren/våren 2018. Lerheim vil også representere Politiets Fellesforbund. meld deg på her Hotel Bristol, Oslo