om Akademikerforbundet

Er du akademiker?

Akademikerforbundet er medlemsorganisasjonen for personer med minimum tre års universitets- eller høyskoleutdanning, dvs. minst 60 vekttall / 180 studiepoeng.

Akademikerforbundet har profesjonsmangfold – hos oss finner du et faglig fellesskap med kommunikasjonsrådgivere, ledere, mellomledere, statsvitere, konsulenter/rådgivere, økonomer, barnevernspedagoger og kommunedirektører, for å nevne noen.

Medlemmene jobber hovedsakelig innen administrasjon, ledelse, økonomi, personalforvaltning, generell saksbehandling og IKT. Akademikerforbundet dekker alle tariffområder innen offentlig sektor og det arbeides med å etablere avtaler i privat sektor, slik at vi også der kan ivareta medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår.

Akademikerforbundet er ett av tretten medlemsforbund i Unio, som er landets nest største hovedorganisasjon på arbeidstakersiden.

Akademikerforbundet har de senere år hatt en sterk medlemsvekst og har pr. 1. januar 2022 5475 medlemmer.

Medlemskontigent

Ordinært medlemskap: kr 4.800 pr. år.
Redusert stilling, dvs. 50 % eller mindre: kr 2.400 pr. år.
Pensjonister: kr 500 pr. år
Studenter og ikke-yrkesaktive: kr 300,- pr. år.

Husk at det gis fradrag for medlemskontingenten i selvangivelsen!

Bli medlem >>

Les mer om organisasjonen her >>

Meld deg på vårt nyhetsbrev