Hjelp til konfliktløsing på arbeidsplassen

Du får individuell bistand i konfliktløsing på arbeidsplassen. Avhengig av konfliktnivået, får du bistand av tillitsvalgte, ansatte i sekretariatet eller Akademikerforbundets advokat.

Hjelp til forhandlinger

Akademikerforbundet gir deg individuell forhandlingsbistand i lønns- og arbeidsforhold gjennom lokalt tillitsvalgte, regionene og det sentrale forhandlingsapparatet. Du får hjelp til kravutforming og lokale forhandlinger.

Les våre forhandlingstips
Praktisk informasjon knyttet til lokale forhandlinger

Juridisk bistand

Arbeidsrettslige saker
Akademikerforbundet hjelper deg med juridisk bistand i vanskelige arbeidsrettslige saker*. Medlemskapet gir deg ett fritt rettsråd i året i saker/spørsmål av arbeidsrettslig karakter (privatansatte medlemmer får to frie rettsråd i året) hos Akademikerforbundets faste advokat. I spesielle tilfeller kan Akademikerforbundet gi ytterligere økonomisk støtte til advokatbistand.

Les eksempler på situasjoner:
Oppsigelse
Nedbemanning

Privatrettslig saker
I tillegg får du (dette gjelder også studenter, pensjonister og ikke-yrkesaktive) ett fritt rettsråd, 1 time i året i saker/spørsmål av privatrettslig karakter hos Akademikerforbundets faste advokat, Bjørn Bråthen.

*Om du er ny som meldem, må du forskuttere et års kontingent for å benytte deg av dette tilbudet.