Enighet i Spekter område 9

17.09.2016. Unio og Spekter kom i natt til enighet etter å ha meklet på overtid hos Riksmekleren. Dermed blir det ingen streik i Vinmonopolet eller barnehagene. — Vi har fått gjennomslag for våre viktigste krav som var fortsatt forhandlingsrett i pensjonsspørsmål. Derfor er vi godt fornøyd med resultatet av meklingen, sier Eli Gunhild By, forhandlingsleder i Unio Spekter.

Uenighetene mellom Spekter og Akademikerforbundet i Vinmonopolet, mellom Utdanningsforbundet og Norlandia-barnehagene samt Studentsamskipnaden i Stavanger og Bergen ble brakt inn til mekling som har pågått siden tirsdag morgen. Nå er det enighet og dermed er tariffoppgjøret i Unio Spekter i 2016 endelig løst uten konflikt.

I tillegg til Unio har også hovedorganisasjonene LO Stat og YS meklet med Spekter. I tillegg  har Lederne og SAN også vært inne i det som er omtalt som en av de mest omfattende meklingene som har vært på Riksmeklerens bord.  30 avtaler i 14 ulike virksomheter var brakt inn for Riksmekleren.