Kommunene knebler ansatte

30.06.2017. Over halvparten av landets kommuner mener det ikke er akseptabelt at deres ansatte ytrer seg kritisk om kommunen i media. Det reagerer Unio-leder Ragnhild Lied på.

51 prosent av kommunale ledere ønsker ikke at ansatte skal kritisere kommunen i media, delta i markeringer mot kommunen de jobber i eller ytre seg om forhold på arbeidsplassen, skriver Avisenes Nyhetsbyrå (ANB), og viser til en undersøkelse utført av Fafo finansiert av Fritt Ord.

– Det er viktig at man utvikler kunnskap og en kultur for varsling og ytringsfrihet, sier Ragnhild Lied i en kommentar til undersøkelsen.

Hun tror ikke det er bevisst at enkelte kommuner går over Grunnlovens grenser.
– Jeg tror det er mangel på kunnskap. Det er derfor vi trenger en uavhengig varslerinstans som kan bli et kunnskapssenter. Vi må passe på at vi ikke glir inn i et system som ingen i et demokratisk samfunn ønsker seg, sier Lied til ANB.

Et sterkere styringssystem med mer rapportering og kontroller kan være noe av grunnen til at reglene blir strammere, mener hun. Lied viser til at noen uheldige saker i fortiden har gjort reglene strengere.
– Altfor mange blir kneblet, man skal ikke være redd for å ytre seg, framholder Unio-lederen til ANB.

Les hele artikkelen her: