Tydelige signal fra medlemmene foran lønnsoppgjøret

– At det kommer friske utspill og at det er høye forventninger i Unio-rekkene er tydelige signal til oss, til arbeidsgiverne og til myndighetene foran årets lønnsoppgjør. Dette skal vi lytte til, sier Unio-leder Ragnhild Lied til NRK.

NRK P1s aktualitetsprogram “Dagens” intervjuet Lied om forventninger foran årets lønnsoppgjør. Utgangspunktet er at Norsk sykepleierforbund har krevd 100.000 til intensivsykepleierne, og i Klassekampen mandag krever Utdanningsforbundets leder Bente Myrtveit i Bergen en solid reallønnsvekst på 10 prosent – noe hun i samme åndedrag kaller urealistisk, men at hun forventer å få en lønnsvekst utover frontfagsramma.

– Ansatte i offentlig sektor har gode grunner til å spenne buen ekstra framfor årets lønnsoppgjør. Det vi hører nå er oppdemmet frustrasjon som har gått over år og som er blitt forsterka gjennom pandemien, sier Lied.

– Også kommunalministeren har gått ut og sagt at det er kritisk mangel på kompetanse i kommunene landet rundt og det gjelder i offentlig sektor for øvrig også. Dette er ting vi har pekt på i mange år, men lite har blitt gjort. Nå er det kritisk og det er ikke tvil om at det vil prege lønnsoppgjøret, sier Lied.

Hun understreker at økonomene spår et godt lønnsoppgjør for alle i år.

– Vi har ikke startet prosessene med å utforme krav. At det er høye forventninger hos ansatte i offentlig sektor er det ingen tvil om og det skal vi ha med oss inn i lønnsforhandlingene, sier Ragnhild Lied.

Hør innslaget her (39 minutter uti sendingen)