Brudd i Oslo kommune

Det utviklet seg til stor avstand mellom partene og Oslo kommune. Det blir mekling mellom alle forhandlingssammenslutningene og Oslo kommune. - I håp om å komme i mål i årets oppgjør kan mekling være løsningen sier Sverre Dahle som er Akademikerforbundets representant i Unios forhandlingsutvalg i Oslo kommene. Det foreliggende tilbudet er lite tilpasset Akademikerforbundets medlemmer.

– Store og viktige temaer som økonomi, uttelling for kompetanse og skoletillegg er det fortsatt ikke forhandlet om, selv om Unio har vært tydelig på disse kravene. Oslo kommune har vist liten vilje til å forhandle så langt, sier forhandlingsleder for Unio Oslo kommune, Therese Thyness Fagerhaug.

Se mer om Unios Oslo kommunes krav her

Oppgjøret går nå til mekling med frist midnatt mandag 23. mai (natt til tirsdag 24. mai). Alle de andre arbeidstakerorganisasjonene, LO kommune Oslo, Akademikerne og YS kommune Oslo brøt også, og blir omfattet av den samme meklingen.

Tidligere i dag ble det også brudd mellom Unio og KS (kommunesektoren unntatt Oslo).

Om årets oppgjør

Forhandlingene mellom Unio og Oslo kommune startet 20. april. Det er levert tre krav fra Unio og kommunen har gitt tre tilbud.
Mer om Unio Oslo kommune her