Akademikerforbundets seniorutvalg

Akademikerforbundet har en stor andel medlemmer som regner seg selv som seniorarbeidstakere. Seniorarbeidstakere kan ha særegne interesser i arbeidslivet vedrørende tilrettelegging av arbeidsplass, særavtaler om redusert arbeidstrykk og tariff- og lovfestede rettigheter. For å ivareta disse interessene har hovedstyret oppnevnt et seniorutvalg. Seniorutvalgets viktigste oppgave er å ta stilling til seniorpolitiske spørsmål som hovedstyret ønsker besvart, samt tematisere samtidsaktuelle arbeidslivsspørsmål.

Hva mener vi:

Utvalget er spesielt opptatt av å fremme seniorarbeidstakere som en ressurs. Lang erfaring fra arbeidslivet og kunnskap om arbeidsplassen er en verdi for arbeidsgiveren.

Akademikerforbundets er på vakt vedrørende spørsmål om aldersdiskriminering i arbeidslivet. Diskriminering kan ta mange former, men under er noen momenter hvor vi ser at aldersdiskriminering forekommer:

• Utlysning av stilling
  • Tilsetting
  • Omplassering av forfremming
  • Opplæring og annen kompetanseutvikling
  • Lønns- og arbeidsvilkår
  • Opphør av arbeidsforhold

Dersom du har blitt, eller mener du står i fare for, å bli diskriminert i arbeidslivet på grunn av alder, bes det om at du kontakter Akademikerforbundet så snart som mulig på post@akademikerforbundet.no

Akutelle saker vi jobber med

Her finner du akutelle dokumenter og saker som er under behandling hos Akademikerforbundets Seniorutvalg

Akutelle saker vi jobber med - les mer

/share/mime/48/pdf.png Retningslinjer seniorutvalget