Enighet i årets A1-forhandlinger

Unio, Akademikerne og SAN oppnådde enighet med Spekter Helse den 10. april om årets A1-forhandlinger. Signert protokoll innebærer at Unioforbundene i Spekter Helse kan starte årets lokale forhandlinger direkte i helseforetakene fra 25. april. LO og YS har brutt forhandlingene. - Det er gledelig at Unio er kommet til enighet om A1-forh. Nå ser vi frem til å kommet i gang med årets lokale forhandlinger, sier Thomas Ostermann som er Akademikerforbundets representant i Unios forhandlingsutvalg for Spekter.

Fra 1. januar 2020 innføres ny offentlig tjenestepensjon. Det følger av A1-avtalen at helseforetakene skal ha en pensjonsordning innenfor overføringsavtalens regler.

Partene er nå enige om å utrede behovet for tilpasninger i A1-avtalen innen 1. november 2019. Endringer i A1-avtalen vil tas opp ved forhandlingene i neste hovedoppgjør.

/share/mime/48/pdf.png Protokoll Spekter
(spekter-protokoll-a1-2019.pdf, 92kB)