Er håndsprit brannfarlig?

Håndsprit er godt smittevern, bare så det er sagt. Men har du tenkt på at håndsprit også kan være svært farlig? Tryg Forsikring har sammen med Teknisk Industrivern testet hvor brannfarlig håndsprit kan være.

Tente på seg selv

Se for deg følgende scenario: En hyggelig kollega steller i stand til fredagskaffe på arbeidsplassen din. Hun spriter hendene godt for å overholde smittevernrådene, og får deretter lyst til å tenne et telys for å gjøre det litt koselig på møterommet. I det hun tenner fyrstikken tar alkoholen fra håndspriten øyeblikkelig fyr, og plutselig har kollegaen din hendene i fyr og flamme. I panikk slår hun hendene mot genseren sin for å slukke flammene, men genseren er i syntetisk stoff og tar også fyr. Dette hendte nylig på en arbeidsplass i Norge. Nå endte denne hendelsen uten noen alvorlige skader, men det kunne gått galt.

Vær forsiktig med håndsprit

Tryg Forsikring ville teste hvor brannfarlig håndsprit faktisk er, og sammen med Teknisk Industrivern testet de det opp mot rødsprit.
Offentlige smittevernråd sier at man skal bruke 3 milliliter håndsprit i 30 sekunder, og gjøre det to ganger for å drepe eventuell smitte du måtte ha på hendene. Smittevern er viktig, men mange er ikke bevisst på at man bør ta forholdsregler etterpå. Når du har spritet hendene, er de i praksis lett antennelige og brannfarlige i hele to minutter etterpå.
Hovedregelen er at jo mer flytende håndsprit er, jo høyere er alkoholprosenten og dermed også brannfaren.

Noen gode råd

Ikke oppbevar håndsprit på steder hvor den kan bli varm eller bli utsatt for gnist eller flammer. Oppbevar den like varsomt som du ville gjort med en flaske rødsprit eller tennvæske.
Ikke håndter flammer, fyrstikker eller lighter på minimum to minutter etter at du har spritet hendene dine.
Håndsprit har høy alkoholprosent og bør oppbevares utilgjengelig for barn.

Informasjonen er gjengitt av Akademikerforbundets forsikringskontor.
Kilde: Tryg Forsikring.