Landsmøtet i gang

Det var en symboltung dag Landsmøtet i Akademikerforbundet startet opp. Likelønnsdagen markerer den dagen i året der kvinner generelt jobber uten lønn ut året.

- I mannsdominerte yrker tjener kvinner i gjennomsnitt 80 prosent av hva menn gjør, sa Unio-leder Ragnhild Lied blant annet i sin hilsen til Landsmøtet. Dette er en utfordring vi må jobbe med i lang tid for å få en endring, sa hun.

- Akademikerforbundet framstår i dag som et solid forbund, sa forbundsleder Alfred Sørbø i sin åpningstale til Landsmøtet.

- Vi har i dag kommet opp i over 5 140 medlemmer, i en periode der andre forbund har hatt en medlemsnedgang. Akademikerforbundet har i dag eksistert i 49 år, og den gangen forbundet ble startet opp var vi ikke sikre på hvilken retning dette ville ta.

I løpet av de siste årene har vi fått to nye fagforum i forbundet. Først kom Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet (BiA) og nå sist sluttet Tolkeforbundet seg til oss (TiA). Det er gledelig at også andre ser store fordel å bli med i vårt forbund og fellesskap.

I forkant av Landsmøtet har vi opplevet et voldsomt engasjement fra regioner, lokallag og medlemmer, sa Alfred Sørbø. Han understreket at de to landsmøtedagene blir spennende og han hadde tro på at de frammøtte delegatene kom til å bidra med mange spennende diskusjoner.