Leder Region Nord: Rune Husmo, munter miljøbygger med mange verv fra Nord😊

Rune Husmo har vært valgt leder i Region Nord siden oktober 2019. Han er også valgt som hovedstyremedlem for perioden 2023-2025.

I tillegg er han hovedtillitsvalgt i Skatteetaten. Der har han lagt grunnlaget for det som ble et landsdekkende lag med valgt styre etter at det første årsmøtet ble gjennomført 22. juni 2023. Rune er også med i fondskomitéen som forvalter Akademikerforbundets midler.

Region Nord omfatter Finnmark, Troms og Nordland, og er den nest største regionen med over 700 medlemmer.

1.      Hvorfor meldte du deg inn i Akademikerforbundet?

Jeg var med i et annet forbundet tidligere, og fant ut at de ikke jobbet for de med utdannelse. Begynte da å sjekke litt rundt og snakket med en kollega som var med i Akademikerforbundet. Jeg tok en kikk på hjemmesiden, og da var valget enkelt.

2.    Hva motiverer deg i vervet som regionleder?

Jeg liker å jobbe mot samme mål med andre, og da denne muligheten oppsto, takket jeg ja. Vi jobber for mange medlemmer, for regionen er nest størst i Akademikerforbundet med pluss 700 medlemmer. Vi er en langstrakt region og i styret er det dyktige tillitsvalgte som er spredt fra lengst sør til helt i nord (også fra Svalbard) - det gir motivasjon! Det å jobbe for at våre medlemmer skal ha det bra i sin jobb og få bedre betingelser eller støtte i en vanskelig situasjon gir veldig mening.

3.    Nevn tre viktige saker for/i din region.

Tillitsvalgte som bidrar i hele regionen, lett tilgang til informasjon til alle våre medlemmer og forhandlinger.

4.    Hva er ditt hovedargument når du verver?

Gode forsikringer og kort vei til hjelp. Vi har gode lånevilkår og er med i Norges nest største hovedsammenslutning, Unio.

5.    Noe annet du vil nevne?

I og med at vi representerer hele Nord-Norge, er det utrolig mange utfordringer med å holde kostnader på et fornuftig nivå, men likevel treffe medlemmer og avholde møter.
Vi har kommet i gang med å bruke Teams til møter, opplæring osv. Det er et godt alternativ, men det er viktig at medlemmene fortsatt møter hverandre når det er mulig. For de medlemmer som har noe lengre og tidkrevende reisevei, får vi gode tilbakemeldinger på at Teams brukes.

Vi trenger flere som ønsker å være tillitsvalgte, så her er det bare å ta kontakt. Akademikerforbundet har gode kurs og opplæringskompetanse både elektronisk og fysisk, så jeg oppfordrer alla til å ta en titt på kurskatalogen på hjemmesiden til Akademikerforbundet.

Selv om Region Nord er nest størst i Akademikerforbundet, skal vi bli flere. Tenk deg tanken om hver av oss gikk ut og vervet et nytt medlem😊Håper du tar utfordringen!