Gå til innholdet
Meny

Liten dag for å flytte stort lass

Sist oppdatert: 28.11.2025 13:54

Send en vennlig tanke til tidligere tiders fagforeningsledere neste gang du får fri av arbeidsgiver for å flytte.  

Kjøp av leilighet eller bolig er for mange den største økonomiske investeringen vi gjør i livet. Det er mye spenning knyttet til kjøp og salg av bolig. Når salget er i boks, venter den store praktiske flyttejobben. Da er det kjekt med en ekstra fridag fra arbeidsgiver, men hva slags rettigheter har vi egentlig når alt det vi eier skal pakkes ned og flyttes? Får vi lønn for flyttestrevet? 

Svaret avhenger av hvor du jobber og hvilke avtaler som gjelder. Her får du en oversikt over hvilke rettigheter du kan ha – og hva du bør undersøke. 

Ikke lovfestet 

Flyttedag er ikke regulert i Arbeidsmiljøloven. Du har dermed ikke krav på permisjon. Det betyr at retten til fri ved flytting må være nedfelt i en tariffavtale, arbeidskontrakt, personalhåndbok eller være en etablert praksis i virksomheten.  

For medlemmer i offentlig sektor, får du ofte én dags velferdspermisjon med lønn ved flytting. Dette er vanligvis regulert i tariffavtalen og gjelder både ved kjøp og leie av bolig. 

I privat sektor finnes det ingen generell rett til flyttedag. Du må selv undersøke om det finnes bestemmelser i arbeidsavtalen eller interne retningslinjer som gir rett til fri. Hvis det ikke er tilfelle, er løsningen å be om fri uten lønn, bruke fleksitid eller ta en feriedag. Flyttejobben må jo gjøres, selv om tiden etter arbeid og helga strekker til. 

Søknad om flyttedag bør sendes i god tid. Det er lurt å legge ved dokumentasjon som bekrefter flyttingen, for eksempel kopi av leiekontrakt eller kjøpsavtale. Det er også viktig å følge arbeidsgivers rutiner for søknad om permisjon, enten det skjer via e-post eller gjennom interne systemer. 

Krav på skattefradrag? 

Hvis du må flytte fordi jobben også skal flytte, kan du ha rett til skattefradrag for flytteutgifter. Dette gjelder blant annet kostnader til transport, flyttebyrå, pakking, forsikring og eventuell midlertidig bolig. 

For at fradraget skal være gyldig, må flyttingen være nødvendig for jobben og dokumentert. I tilfeller der arbeidsgiver krever at du flytter, kan utgiftene også dekkes av arbeidsgiver og være skattefrie, så lenge flyttingen er avtalt på forhånd og utgiftene er rimelige. 

Den korte historien 

Ordningen med flyttedager har eksistert i flere ti år som en del av systemet med velferdspermisjoner. Du har ikke automatisk rett til fri ved flytting, men mange arbeidsgivere gir deg likevel mulighet til å få én dags permisjon – særlig i offentlig sektor. I privat sektor må du undersøke hvilke regler som gjelder på din arbeidsplass. Ved manglende rett til flyttedag kan du søke om ulønnet permisjon, bruke ferie eller avspasering. Ved jobbrelatert flytting kan du også ha rett til skattefradrag eller dekning av utgifter. 

Tollbugata 35,
0157 Oslo

Org.nr. 971 526 564

Telefon: (+47) 21 02 33 64
E-post: post@akademikerforbundet.no

Web-redaktør: Astrid T. Sørland

Design: Milla Design / Utviklet av: Imaker as