Lønnsoppgjøret utsettes til høsten

Lønnsoppgjøret utsettes til høsten. – I den usikre økonomiske situasjonen vi har no, har frontfaget vurdert det slik at dei må utsette forhandlingane til august. Denne avgjersla blei tatt for kort tid sidan. Dette har vi sjølvsagt stor forståing for, og har difor akseptert at alle lønnsforhandlingane blir utsett til hausten, sier Ragnhild Lied, som leder Unio.

Som en følge av den alvorlige og usikre økonomiske situasjonen vi er i, blir forhandlinger om lønninger og arbeidsbetingelser utsatt til august.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har i samråd med partene i frontfaget Fellesforbundet og Norsk Industri, samtlige hovedorganisasjoner og Staten, besluttet å utsette oppstart av årets tariffmeklinger til høsten 2020.

I mellomtiden gjelder allerede inngåtte avtaler.

– Det viktigste først

– Det viktigste nå er å hindre smittespredning. Norske arbeidstakere vil ha forståelse for at lønnsoppgjøret best gjennomføres under helt andre forutsetninger, sier lederen av Unio kommune, Steffen Handal.

Han vil ikke trekke vekk kapasitet fra jobb nummer én, som akkurat nå er å hindre smitte og sykdom.

Unio organiserer viktige arbeidstakere som akkurat nå ivaretar viktige samfunnsoppgaver.

– Det skal vi fortsette med, sier lederen for Unio kommune, Steffen Handal.