NYHET – Fra og med 1. januar kan du slappe av i loungen når flyet ditt er forsinket!

Vi har alle opplevd det stresset som følger med forsinkede eller kansellerte flyvninger. Et plaster på såret i slike situasjoner er å få tilgang til flyplassloungen. Fra og med 1. januar inkluderer vi SmartDelay+ som en del av reiseforsikringen.

Hva innebærer SmartDelay+?

I tillegg til de allerede gode dekningene i reiseforsikringen, gir SmartDelay+ deg tilgang til flyplasslounger over hele verden hvis flyet ditt blir forsinket med mer enn én time. I loungen kan du, og opptil fire medreisende, slappe av, nyte mat og drikke, enten du er på ferie eller forretningsreise. Ønsker du ikke lounge-tilgang, kan du velge å motta en utbetaling på 40 euro per person i stedet. Dette valget gjøres ved registrering av reisen. Dersom flyplassen du reiser fra ikke har en lounge, er utbetaling det eneste alternativet ved registrering.

Hvordan fungerer SmartDelay+?

Registrer reisen din på SmartDelay+ senest to timer før planlagt avreise. Husk å inkludere alle flyvningene på reisen, både ut- og hjemreise, samt mellomlandinger. Velg om du vil ha tilgang til lounge eller utbetaling på 40 euro.

Hva skjer ved flyforsinkelse?

Ved forsinkelse på 60 minutter eller mer, vil du motta en SMS med lenke til loungekupongen og en e-post med informasjon om din lounge-tilgang. Kuponger vil bli tilgjengelige for hele reisefølget. Velger du utbetaling, vil du få en bekreftelses-SMS, og PayPal sender instruksjoner for utbetaling. Du som har registrert reisen, må videreformidle pengene til dine medreisende. Forsinkelsen må være offisielt kunngjort av flyselskapet og rapportert via flydataselskapet FlightStats.

Som en del av tjenesten vil du også få hjelp til å kreve kompensasjonen du har krav på

AirHelp jobber med å sikre den juridiske kompensasjonen du har rett på ved flyforsinkelser. Du kan kreve kompensasjon i henhold til Flykompensasjonsforskriften EC 261/2004, og ved forsinkelser på over 3 timer kan kompensasjonen være opptil 600 euro. Serviceavgiften til AirHelp utgjør 35 % av den totale kompensasjonen. Hvis du ønsker å benytte deg av denne tjenesten, kryss av for det når du registrerer reisen din hos SmartDelay+. AirHelp benytter den mest pålitelige informasjonen om flyvninger i verden for å sjekke om du har krav på kompensasjon. Du vil bli kontaktet av AirHelp hvis du har krav på kompensasjon, men du har også muligheten til å sjekke dette selv.

Akademikerforbundets reiseforsikring

Innføring av SmartDelay+ gjelder for deg som har kjøpt den kollektive reiseforsikringen gjennom Akademikerforbundets forsikringskontor. Du kan lese mer om medlemsforsikringene på akaforsikring.no.