Reiseforsikring gjennom kredittkort eller helårs reiseforsikring?

Forbrukerrådet har ved flere anledninger advart mot og kun stole på «gratis» reiseforsikring gjennom kredittkortet, men å kombinere gratis reiseforsikring i kredittkort sammen med en helårs reiseforsikring er en langt bedre ide. Nedenfor finner du noen generelle fordeler og ulemper knyttet til reiseforsikring gjennom kredittkort.

Fordeler

• Gratis reiseforsikring - Du sparer kostnader med å tegne forsikring
  • Kan ha høyere utbetaling ved invaliditet/død enn helårsforsikring
  • Kan også dekke andre medreisende enn familie om reisekostnader i hovedsak betales på kortet

Ulemper

• Erstatningsvilkårene er generelt mindre omfattende enn en tradisjonell helårs reiseforsikring
    • lavere beløp for tapt reisegods
    • lavere beløp ved avbestilling
    • dekker gjerne færre risikable aktiviteter
  • Mer komplisert å få oversikt over hvem forsikringen dekker og når den faktisk er i kraft

Kredittkort – reiseforsikring i tillegg til helårsforsikring

En god løsning er å få reiseforsikring gjennom kortet på toppen av vanlig helårsforsikring. Dette gir normalt sett en veldig god dobbeltbeskyttelse og er den løsningen som anbefales av de fleste forbrukerorganisasjoner. Akademikerforbundets forsikringskontor anbefaler også en slik løsning.

Fordeler

• Fin bonus på toppen av helårsforsikring
  • Om en skade er utenom dekning på en forsikring har du et dobbelt sikkerhetsnett
  • Ved tap av verdigjenstand utover helårsforsikringens dekning kan du søke om resten fra kredittkortforsikringen

Inntil hele 90 dager per reise!

Akademikerforbundets forsikringskontor tilbyr medlemmene gunstig helårs reiseforsikring (varighet inntil 90 dager).
Pris per år:

• Familie: kr 1 185
  • En person: Kr 994

Bestilling gjøres på telefon 21 02 33 69 eller på nett.