Skjeggkre – ja, de er ekle, men faktisk helt ufarlige

Det kan være vanskeligere enn du tror å se forskjell på skjeggkre og sølvkre. Selv profesjonelle sliter i mange tilfeller med å se forskjell med det blotte øyet.

I grove trekk kan man si at skjeggkreet er større, mer «skjeggete» og har lengre haletråder enn sølvkreet. I motsetning til lillebroren som oftest er å finne på badet, trives skjeggkreene i hele huset. Insektet er så godt som altetende og kan blant annet spise tapet, papir, støv og egne artsfrender.

Skjeggkre eller sølvkre?

Har du sett noe du tror kan være sølvkre hjemme hos deg selv? Ettersom utbredelsen av skjeggkre faktisk er større enn utbredelsen av sølvkre, kan det være greit å vite hva du skal se etter om du er i tvil.

Funnsted

Sølvkre trives best på varme, litt fuktige steder, som bad, kjeller og kjøkken. Det gjør også skjeggkre, men disse kan i tillegg trives godt i tørrere omgivelser. Du kan derfor finne dem i stua og på soverommet.
Begge kreene har klør og kan klatre. Derimot er skjeggkreet mer aktivt, og faller kreet ned fra taket, er det sannsynligvis skjeggkre.

Størrelse

Fullvoksne skjeggkre blir en del større enn sølvkre. Finner du et litt stort «sølvkre» er det derfor sannsynligvis et skjeggkre. Skjeggkre kan bli opptil 18 mm lange, ikke medregnet haletrådene.
Haletrådene til skjeggkre er vesentlig lengre enn hos sølvkre. På et sølvkre er haletråden kun halvparten av kroppslengden, men hos skjeggkreet er haletråden gjerne like lang som kroppen.

Hår

Skjeggkre har fått navnet sitt fordi de har mer hår («skjegg») enn sølvkre, så dersom kreet er hårete, er det mest sannsynlig skjeggkre.

Farge

Fargen kan være en god indikator dersom du fortsatt er i tvil. Skjeggkreet er mørkere og har flekkliknende mønster på ryggen. Et sølvkre er lysere og har en glattere og jevnere farge på skjellene.
Et ungt skjeggkre kan til forveksling være ganske så likt et sølvkre, da de er lysere og mindre når de er yngre. Dette er årsaken til at mange tar feil av hva de har sett.

Helt ufarlig

Det er ingen tvil om at skjeggkre er ekle, og for mange oppleves det ubehagelig når de kravler og kryper rundt i huset. Men de er ikke farlige, verken for mennesker eller bygningsmassen.
Og kanskje aller viktigst: Skjeggkre er ikke udødelige – krypene bukker under for kjente virkestoffer, som både er ufarlige for mennesker og godkjent av Folkehelseinstituttet.

Mistenker du skjeggkre i din bolig?

• Sett ut limfeller for å finne ut hvor de bor og for å redusere bestanden.
  • Støvsug ofte for å fjerne matrester og tilgang til mat.
  • Fjern mulige gjemmesteder ved f.eks. å reparere gulvbelegg, løse fuger og tette langs lister.
  • Skjeggkre tåler tørrere forhold enn sølvkre. Likevel kan reduksjon av fuktige forhold i boligen hjelpe.
  • Skjeggkre kommer gjerne inn i boligen via pappemballasje, pappesker, bygningsmaterialer og lignende. Det kan derfor være lurt å unngå å ta slike materialer inn i huset.

Kilde: Norsk Hussopp Forsikring