Streiken i kirken trappes opp

Tirsdag 22. desember tas et medlem i Akademikerforbundet ut i streik, i tillegg til et medlem fra Utdanningsforbundet. Begge er ansatte i Kirkerådets sekretariat.

Lørdag 12. desember gikk 21 kirkeansatte ut i streik. Blant disse var det 16 medlemmer fra Unio-forbundene Presteforeningen, Diakonforbundet, Utdanningsforbundet og Norsk sykepleierforbund. Lørdag 19. desember ble streiken trappet opp ved at Unio KA tok ut ytterligere en prest i Bærum og fire prester i Nidaros bispedømme.

Det blir streikemarkering på Festplassen utenfor Namsos kirke tirsdag 22. desember kl. 12.00. I helgen var det streikemarkeringer både i Oslo og i Asker.

Streik for kirkens framtid

Siden streiken startet natt til lørdag 12. desember, har fagforeningene stått sammen om budskapet. Vi streiker ikke for høyere lønn, men for å opprettholde dagens nivå også i framtiden. Det er de langtidsutdannede kirkeansattes lønnsvilkår som står på spill.

Streiken har stor oppslutning blant kirkelige ansatte på tvers av profesjoner og organisasjonstilknytning. Mange bruker profilbilderammen «Streik for kirkens framtid» fra Unio og Fagforbundet for å vise sin støtte til de streikende.

De seks Unio-forbundene med medlemmer i kirkelig sektor er Presteforeningen, Diakonforbundet, Utdanningsforbundet, Akademikerforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Forskerforbundet. Vi står sammen med LO-forbundene Fagforbundet, Fellesforbundet og Creo, og det frittstående forbundet Kirkelig undervisningsforbund.

Les mer her: https://www.unio.no/2020/12/17/for-kirkens-framtid-streiken-trappes-opp/