Tilliten til arbeidstakerorganisasjonene på vei opp

Norske arbeidstakerorganisasjoner er en av de få som har økt tillit i årets Tillitsbarometer. Her fra Unio-arrangement på Arendalsuka. Foto: Carl-Erik Christoffersen

Norske arbeidstakerorganisasjoner oppnår nest høyest tillit i årets Tillitsbarometer. 71 prosent av de spurte gir karakterene 6 eller høyere. Dette er også litt opp fra i fjor.

Tekst & foto: Carl-Erik Christoffersen

Stortinget inntar tredjeplassen i år. I alt 67 prosent gir denne gang karakteren 6-10. Det er ned i forhold til i fjor. På en god fjerdeplass kommer norske arbeidsgiverorganisasjoner, der 65 prosent som gir karakteren 6 eller høyere. Dette er også klart opp i forhold til i fjor.

Det er norske ideelle organisasjoner som fortsatt oppnår høyest tillit. I alt 83 prosent av de spurte gir karakteren 6 eller høyere på spørsmålet om tillit. Det er litt ned i forhold til i fjor, men de ideelle organisasjonene inntar likevel fortsatt en suveren førsteplass.

Vi mister tilliten til regjeringen

Tillit til regjeringen har gått tydeligst ned. 50 prosent av de spurte gir denne gang karakterene 6 eller høyere, mot 60 prosent i fjor. Noe av forklaringen på at regjeringen gjør det svakere enn for eksempel Stortinget, er nok at regjeringen er sammensatt fra én politisk side, mens Stortinget favner alle politiske avskygninger.

Sosiale medier oppnår fortsatt klart lavest tillit. Kun 15 prosent oppgir karakteren 6 eller høyere. Det er det samme som i 2018.