Trenger jeg å kjøpe en egen avbestillingsforsikring?

Er reiseforsikringen tilstrekkelig hvis du må avbestille en reise, eller bør du kjøpe en egen avbestillingsforsikring?

Det er ikke bare forsikringsselskap som selger avbestillingsforsikring, også andre aktører i markedet tilbyr dette. Flyselskap, reisebyråer og kulturarrangører er eksempler på slike aktører. Man kan også ha avbestillings- eller reiseforsikring gjennom kredittkort. Noen aktører tilbyr avbestillingsforsikring som gir erstatning i flere tilfeller enn en reiseforsikring, mens andre dekker færre tilfeller. Det som er relativt likt, er at det utbetales erstatning dersom årsaken til avbestillingen er sykdom, ulykke og død hos den forsikrede eller nærmeste familie.

Vær oppmerksom på vilkårene

Det er flere ting å tenke på dersom du vurderer å kjøpe en ekstra avbestillingsforsikring. Kredittkortforsikring stiller for eksempel ofte krav til at minst 50 % av kostnadene er betalt med kortet for at avbestilling skal være dekket. Videre bør man være obs på at noen kredittkortforsikringer ikke dekker avbestilling for personer over 75 år, når avbestillingsårsaken har sammenheng med sykdom eller helsetilstand.
En helårs reiseforsikring kan dekke avbestilling av en reise dersom det oppstår en farlig situasjon på reisemålet (terror, krig, naturkatastrofe o.l.) og UD fraråder å reise dit. De færreste kortforsikringer har dekning for dette.
Avbestillingsforsikring hos reiseoperatører kan også være ganske kostbar sammenlignet med pris på en helårs reiseforsikring. Dette til tross for at dekningen ofte er mer snever. En reiseforsikring dekker kostnader ved avbestilling av både fly, hotell, leiebil og arrangementer, mens andre typer avbestillingsforsikringer kan dekke færre kostnader. En avbestillingsforsikring du kjøper sammen med flybilletter vil for eksempel sjeldent dekke utgifter du har hatt til hotell.

Inkludert i reiseforsikringen

I de fleste tilfeller vil avbestillingsdekningen du har gjennom reiseforsikringen være tilstrekkelig. Vurderer du å kjøpe en avbestillingsforsikring i tillegg, bør du gjøre deg kjent med vilkårene i begge forsikringene. På den måten kan du hindre å bli dobbelforsikret og betale for noe du ikke trenger.

Akademikerforbundets reiseforsikring

Gjennom ditt medlemskap i Akademikerforbundet kan du kjøpe helårs reiseforsikring til gunstig medlemspris. Prisen per år for familiedekning er kroner 1 475. Reiseforsikring for en person koster kroner 1 236 per år.