Regler ved bruk av hjemmekontor

Reglene for bruk av hjemmekontor for de som har en fast ordning er regulert av forskrift om arbeid som utføres i arbeidstagers hjem (hjemmekontorforskriften). Det finnes ingen legaldefinisjon av «fast ordning». I rettskildene er en «fast ordning» ansett som hjemmekontor/ hjemmearbeid av et visst omfang og som utføres jevnlig. Et eksempel er dersom en arbeidstaker som en fast ordning arbeider hjemme én dag hver uke. 

Tekst: Advokat Bjørn Bråthen. Oppdatert av Linn Marie Rørvik

Forskriften gjelder ikke for «kortvarig er eller sporadisk arbeid» jf. § 1. Dersom omfanget av hjemmearbeid er lite, eksempelvis mindre enn én dag i uken i snitt, er hjemmearbeidet "sporadisk", selv om det skjer jevnlig. Arbeidsgiver må vurdere om hjemmearbeidet er del av en fast ordning. I så fall gjelder kravene i forskriften.

Sporadisk eller kortvarig arbeid i eget hjem er regulert av arbeidsforhold som tariff, arbeidsavtale, personalhåndbok etc.  

Vi får ofte spørsmål om en arbeidstager kan kreve å få sitte på hjemmekontor. Dette avhenger av hvordan arbeidsforholdet ditt er regulert. Men som hovedregel dersom det ikke fremgår en slik rettighet av for eksempel arbeidsavtalen din har du ikke krav på å få jobbe hjemme i fra. Omfanget og muligheten til hjemmekontor er det arbeidsgiver som bestemmer i henhold til arbeidsgivers styringsrett.

Hjemmekontorforskriften  

Forskriften regulerer en rekke forhold ved hjemmekontorarbeidet. I § 2 fremgår det at:  

«I tillegg til den skriftlige arbeidsavtalen ette arbeidsmiljøloven § 14-5 og § 14-6 skal det inngås skriftlig avtale om hjemmearbeidet som minst omfatter: 

  • omfanget av hjemmearbeidet
  • arbeidstid for hjemmearbeidet
  • eventuelle bestemmelser om når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
  • dersom avtalen er midlertidig; forventet varighet
  • eventuelle bestemmelser om retten til å endre eller si opp avtalen om hjemmearbeid, frister for slik oppsigelse mv.
  • eventuelle bestemmelser om prøvetid for hjemmearbeidsordningen
  • eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr
  • eventuelle bestemmelser om saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av dokumenter.

Endringer i hjemmearbeidsforholdet skal gjenspeiles i avtalen.

Der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene, kan det i stedet for skriftlig avtale gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne om det som følger av første ledd. Arbeidsgiver skal drøfte informasjonen med de tillitsvalgte før den gis.»

Forskriften § 2 gir altså at det skal inngås en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakere som stiller sin bolig til disposisjon. Slike avtaler kommer i tillegg til den ordinære arbeidsavtalen etter arbeidsmiljøloven. Avtalen skal angi omfanget av hjemmearbeidet. I tillegg kommer eventuelle bestemmelser om når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver. Dersom avtalen er midlertidig, skal forventet varighet oppgis. Eventuelle bestemmelser om oppsigelse eller andre endringer av avtalen skal tas inn, og det samme gjelder bestemmelser om prøvetid for hjemmearbeidsordningen. Forskriften forutsetter også inntatt regler som eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr. Videre skal regler om taushetsplikt, saksbehandling og oppbevaring av dokumenter gjelde. Eventuelle endringer i hjemmearbeidsforholdet skal også tas inn i avtalen.

Arbeidstilsynet har utarbeidet en mal for bruk av hjemmekontor som dekker punktene nevnt i § 2: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/heimekontor/

Likeverdige forhandlinger

Hjemmekontorforskriften § 2 er en viktig bestemmelse som gir rom for likeverdige forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Arbeidsgiver har i disse forhandlingene ikke større rettigheter enn den enkelte arbeidstaker. Hvert enkelt punkt som er nevnt ovenfor kan således forhandles mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver dersom det fremstår som nødvendig. Det er i disse forhandlingene dere i størst mulig grad kan styre omfanget av arbeidsgivers rettigheter i deres eget hjem. Kommer dere ut for en slik forhandlingssituasjon, bør dere på forhånd ha forberedt dere grundig på hvilke utspill og krav dere har tenkt å legge frem for arbeidsgiver. Forbered dere på at også arbeidsgiver vil fremme krav i forhandlingene. Staten på sin side har i forhandlingene spilt inn at der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene kan det i stedet for skriftlig avtale gis informasjon til arbeidstakerne. Arbeidsgiver skal drøfte informasjonen med de tillitsvalgte. Jeg kan ikke se at dette er et punkt som gagner arbeidstakerne i særlig grad.  

Videre fremgår det av forskriften § 3 at arbeidsgiver så langt som mulig skal ivareta arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd slik at disse elementene er fullt ut forsvarlige. Dette gjelder bl.a. arbeidsstedet, arbeidsutstyret og innemiljøet. Vi må her påpeke at det psykososiale arbeidsmiljøet fremstår som en svært viktig faktor ved bruk av hjemmekontor. Videre skal det også nevnes at verneombud og arbeidsmiljøutvalg så langt som mulig skal ivareta arbeidstakernes interesser i spørsmål som knytter seg til den enkeltes hjemmemiljø.  

Hvis vi går tilbake til utgangspunktet, vil det i betydelig grad være reglene om forhandlinger etter forskriften § 2, som vil ivareta arbeidstakernes interesser. Kommer dere ut for en slik forhandling, vil jeg anbefale at dere kontakter så vel tillitsvalgte som verneombud, slik at dere kan få best mulig resultat i forhandlingene om hjemmekontor.




 

Akademikerforbundet
Tollbugata 35
0157 Oslo
Tlf.: +47 21 02 33 64
Web-redaktør: Astrid T. Sørland
post@akademikerforbundet.no

Utviklet av Imaker as