Akademikerforbundet støtter streiken i private barnehager

Utdanningsforbundet er i streik i tariffområdet Private Barnehagers Landsforbund (PBL). De streiker for en anstendig pensjon for barnehagelærere og andre barnehageansatte. Også Fagforbundet og Delta streiker.

Akademikerforbundet støtter streiken blant barnehageansatte sier forbundsleder Alfred Sørbø, som viser til Utdanningsforbundets krav om en anstendig pensjon også for ansatte i PBL-området.

Etter gjentatte ganger å ha bli lovet AFP (avtalefestet pensjon), som alle andre ansatte i barnehagesektoren har, satte Utdanningsforbundet foten ned. Utdanningsforbundet krevde en anstendig pensjon også for ansatte i PBL-området. Hvis ikke tidligere løfter innfris, vil de som jobber i PBL-virksomhetene tape titusener av kroner når de blir pensjonister og skal leve av pensjonen.

Utdanningsforbundets forhandlingsleder, Terje Skyvulstad, synes det er leit at det ikke var noen annen utvei.

– Først vil jeg beklage overfor de foreldrene og barna som trenger oss og som dette går utover, dette er ikke en streik vi ønsker. Dessverre gir ikke PBL oss noe annet alternativ. De har lovet oss en bedre pensjon flere ganger, men nå vil de ikke gi oss det, sier han på Utdanningsforbundets nettside.

Les mer om streiken på Utdanningsforbundets nettside:
Derfor streiker vi i PBL