– Et godt tegn

- Sentralbanksjefens årstale til Norges Banks representantskap er gode nyheter inn mot årets lønnsoppgjør, sier forbundsleder Alfred Sørbø og sikter til økonomisk vekst og fall i ledigheten. At en forsiktig renteøkning er mulig i slutten av 2018 er også et sunnhetstegn. Dette forsterker forventningene om muligheter for reallønnsvekst i vårens hovedtariffoppgjør.

Norges Bank har tidligere anslått at første renteheving på sju år kan komme i slutten av 2018. Det budskapet gjentok Olsen torsdag.

– I år kan renta bli hevet for første gang på 7 år – det er et godt tegn. To år etter at konjunkturbunnen i Norge ble nådd, har veksten i økonomien fått godt feste og ledigheten nærmer seg et normalt nivå, sa Olsen i talen.

Sentralbanksjefen sa at internasjonalt vil renteoppgangen trolig skje gradvis, men at vi må være forberedt på «at rentene også i mer normale tider vil bli liggende lavere enn for et par tiår siden». Du kan lese årstalen til Norges bank her.