DiA – fadderukene 2023

Betydningen av fadderuken er stor for mange. Det er blant annet her man blir kjent med sine medstudenter og studiestedet man skal være på de neste årene, tar del i artige aktiviteter sammen, og får en mykere overgang til studentlivet.

DiA arrangerte i august i år (2023) opplegg i sammenheng med fadderuken både på Nord Universitet i Bodø og ved NMBU i Ås.  Blant annet hadde vi stand med presentasjon, vi møtte studentene på velkomstdagene, vi hadde hyggelige pizzakvelder sammen på begge studiested, samt en runde Kahoot med premie. For å få dette til på to forskjellige studiesteder på tvers av landet var det nødvendig med mye forarbeid. Å planlegge forbunds-opplegg for 60+ elever er omfattende arbeid, så vi i DiA ønsket å gi litt rampelys til personen som har stått bak årets arrangementer fra oss, nemlig DiAs egen Maria Forfod!

Først og fremst, hvem er Maria?

Eg sitter i DiA-styret som studentansvarlig styremedlem. Eg blei ferdig utdannet dyrepleier i 2021 på NMBU, og har jobba på dyreklinikk siden. Fordi det e så kort tid siden eg var student så har eg hatt en del med studentarbeidet å gjøre, då eg har hatt studentlivet så friskt i minne. Eg har vært en del av DiA siden starten. Vi har de to siste årene vært en del av fadderuken for dyrepleierstudentene, og vi gleda oss utrulig mykje til å følge opp de nye studentmedlemmene vi fikk.

Hvordan setter man i gang med å arrangere noe som events til en fadderuke?

For det første må man begynne å ta kontakt med alle personene man skal samarbeide med – altså alle du skal koordinere med: faddersjefer, fadderstyre, faddere, studieadministrasjonen, studentkontakter, klasserepresentanter og så videre. Deretter er det mye puslespillarbeide for å avtale tidspunkt innimellom alle de andre eventene som skjer i fadderuka og prøve å ikkje kollidere med andre arrangement som skjer, booking av sted å være, beregne mat via facebook-påmelding, planlegging av aktiviteter og informasjon, og hvem som skal reise av oss i styret.

Var det noen utfordringer/problemer som måtte løses underveis?

Det var heldigvis ingen store problem undervegs i år, men det å beregne mat er alltid litt vanskelig. Vi hadde allerede bestilt pizza til det ene arrangementet, men plutselig var det veldig mange flere som meldte seg på – dermed måtte vi ringe inn og doble antall pizza vi originalt hadde bestilt. Ellers gikk ting veldig på skinne.

Studentene står ved fronten som fremtidens dyrepleiere; det er de som skal ut i arbeidslivet og bære yrket vårt fremover, og vi i DiA håper vi kan være en god støttespiller på veien. Vi har hatt glede av å treffe flere kull av studenter, og håper på å kunne følge fadderukene videre også.

Hva var opplevelsen av å møte studentene?

Fantastisk! Det var en engasjert og trivelig gjeng som var flinke å stille spørsmål. Det var og utrulig hyggelig å kunne arrangere noe helt eget bare for dyrepleier-studentene både ved NMBU og Nord Universitet. Vi I styret har syntes at det er viktig å møte opp for dyrepleierstudentene, da det var noe vi savna når vi sjølv var helt ferske dyrepleierstudenta. Eg håpa studentane syntes det var like morsomt og god stemning som vi syntes.

Har du noen tanker til neste års fadderuke?

Eg tenker det er viktig å fortsette for oss å ha fokus på at dyrepleierstudentene skal føle seg verdsatte, at det er ting som er stelt i stand kun for de. Vi syns det er viktig at de føler seg sett og hørt. Og ikkje minst at de føler seg velkomne på studiet! Vi i DiA har jo vært med på noen studieoppstarter nå – DiA’s “varemerke” ved studieoppstart har blitt Pizza, velkomstgave, viktig infomasjon og god stemning!

Din mening om hva vi skal gjøre for dere i fadderukene er viktig for oss. Send oss gjerne en tilbakemelding på hva som fungerer og ikke fungerer på: maria.forfod@akademikerforbundet.no