Enighet om sosiale bestemmelser for arbeidstakere i sykehusene

Det ble etter forhandlinger enighet mellom Spekter og Unio-forbundene om sosiale bestemmelser for sykehusene (A1 for områdene 10 og 13) onsdag.

artene ble enige om å videreføre «frysbestemmelsen» vedrørende de ansattes pensjoner, og det ble også enighet om en etterlatteytelse i de tariffbestemte pensjonsordningene.

Med bakgrunn i krav fra en samlet arbeidstakerside, ble det avtalt at det nedsettes et partssammensatt utvalg som skal se på ulike sider av hvordan de sosiale bestemmelsene slår ut for arbeidstakere som fortsatt er i arbeid etter fylte 67 år.

Unio-forbundenes delegasjon i disse forhandlingene besto av delegasjonsleder Lars Petter Eriksen og Oskar Nilssen fra Norsk Sykepleierforbund, Bent Ronny Mikalsen fra Norsk Radiografforbund, Gerty Lund fra Norsk Fysioterapeutforbund, Bjørg Ratvik fra Utdanningsforbundet og Klemet Rønning-Aaby, Unio.

Det videre forløpet for årets oppgjør i sykehusene for Unios forbund vil bli avklart om kort tid.

Protokollene finner du her

og her