Kan bli streik over hele landet

Unio kommune varsler streik i skoler, helseinstitusjoner, biblioteker og andre kommunale tjenester over hele landet, dersom Unio og KS ikke blir enige i den pågående meklingen. Fristen er natt til torsdag den 27. mai.

Det er over 7 000 medlemmer fordelt på 13 kommuner og 9 fylkeskommuner, fra Alta i nord til Kristiansand i sør, som kan tas ut i streik. Kommunene som rammes er Alta, Bærum, Bergen, Bodø, Haugesund, Kristiansand, Trondheim, Stavanger, Levanger, Ringsaker, Sunnfjord, Tønsberg og Ålesund.

Se listen over institusjonene fordelt på kommuner og fylkeskommuner her

– Vårt mål er selvsagt å finne en løsning i meklingen, men avstanden til KS ved bruddtidspunktet var stor. Dersom det blir det nødvendig, er derfor våre medlemmer klare til streik, sier forhandlingsleder Steffen Handal i Unio kommune.

Tilbudt lavere lønnsvekst

– For lite penger og stor avstand mellom tilbud og krav gjorde at vi ikke fant en forhandlingsløsning. De store rekrutteringsutfordringene, særlig blant sykepleiere og lærere, må KS nå anerkjenne og ta tak i. Vi må se starten på et lønnsløft for våre grupper. Tilbudet fra KS var ikke godt nok og ville ikke gitt helt nødvendig kjøpekraftforbedring, sier forhandlingslederen, og forklarer videre:

– Det passer aldri med en streik. Det er svært beklagelig at barn, elever, brukere og pasienter over hele landet i så fall blir rammet. Men slik blir det dessverre hvis KS ikke verdsetter disse uunnværlige yrkesgruppene høyere. Når arbeidsgiver viser så liten vilje til å anerkjenne og ta tak i rekrutteringsutfordringene, må det få konsekvenser. Men vi har fortsatt et håp om at KS vil komme oss i møte, slik at vi kan finne en løsning i meklingsinnspurten, sier Handal.

Lønna må opp

Han mener at årets oppgjør må være begynnelsen på et lønnsløft for ansatte med høyere utdanning, og at dette må følges opp i kommende tariffoppgjør.

– Vi har ingen tid å miste. Dersom kommunene skal kunne gi barn, unge, brukere og pasienter et tilbud med god kvalitet må rekrutteringen til yrkene våre forbedres kraftig. Ett virkemiddel er å heve lønna. Den anledningen har arbeidsgiverne nå. Vi krever derfor en klar kjøpekraftforbedring for alle våre medlemmer, sier Handal.

Unio kommune

Utdanningsforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Ergoterapeutforbund, Akademikerforbundet, Bibliotekarforbundet, Det norske maskinistforbund, Forskerforbundet, Det norske Diakonforbund, Norsk Radiografforbund og Presteforeningen har medlemmer på KS’ tariffområde.

Totalt har Unio 136 979 medlemmer på området per 1. januar 2021. De største gruppene er Utdanningsforbundet (94 591 medlemmer) og Norsk Sykepleierforbund (34 764 medlemmer).

Steffen Handal (Utdanningsforbundet) er forhandlingsleder i Unio kommune.