Leder Region Oslo Viken: Thanh Nguyen, en strukturert energibunt😊

Vi kjenner Thanh som en energisk dame med mange jern i ilden. Hun ble valgt som regionleder vÄren 2023 for en periode pÄ to Är. Hun kom da tilbake etter en pause fra ulike verv. Hun har ogsÄ tidligere vÊrt regionleder, samt hovedtillitsvalgt i Oslo kommune og hovedstyremedlem.

Hun fikk prisen Årets ildsjel 2015 for sin innsats for Akademikerforbundet.

Region Oslo Viken en Akademikerforbundets desidert stÞrste region med nesten halvparten av medlemmene. En rekke statlig virksomheter har sitt sete i Oslo, og Oslo kommune er et eget tariffomrÄde.

‱    Hvorfor meldte du deg inn i Akademikerforbundet?

Min tidligere sjef anbefalte Akademikerforbundet, og etter Ä ha undersÞkt litt innsÄ jeg at dette var forbundet for meg. PÄ dette tidspunktet i livet hadde jeg akkurat oppnÄdd den andre bachelorgraden i Kultur og samfunnsfag/ Helseledelse og helseÞkonomi.

‱     Hva motiverer deg i vervet som regionleder?

Jeg blir motivert av at styrets medlemmer har en sĂ„ variert bakgrunn – og dermed kan bidra med kunnskap, kompetanse og erfaringer som er nye for meg. Styrearbeid er ogsĂ„ noe jeg liker Ă„ jobbe med.

‱    Nevn tre viktige saker for/i din region

1. Lett tilgjengelige informasjonsplattformer er vesentlig for Ä sÞrge for at vi nÄr alle vÄre medlemmer pÄ den plattformen den enkelte benytter seg av. I den anledning vil det i lÞpet av juli mÄned bli mulig for medlemmer med arbeidssted i Region Oslo og Viken, Ä fÞlge vÄr egen gruppe pÄ Facebook.
  2. Forhandlingsarbeid er viktig. Det er viktig at vÄre medlemmer opplever en god forhandlingsprosess og at de fÞler at deres interesser blir ivaretatt. LÞnn og arbeidsvilkÄr er noe medlemmer opptatt av. Forhandlingsutvalget er i gang med sitt arbeid og vi er klare for Ä forhandle til fordel for vÄre medlemmer.
  3. Klimasaken har vÊrt hÞyt oppe pÄ agendaen. I forkant av Politisk rÄd sendte styret ut en spÞrreundersÞkelse, og fikk inn nÊr 100 svar. Det er satt sammen et klimateam, som ser frem til Ä gÄ gjennom besvarelsene og jobbe videre med dette viktige temaet.

‱    Hva er ditt hovedargument nĂ„r du verver?

Jeg kan si det med 4 ord: Kort vei til hjelp. Vi representerer hvert enkelt av vÄre medlemmer pÄ en god mÄte, og kan tilby gode forsikringsordninger og flere andre fordeler innenfor Unio.

‱    Noe annet du vil nevne?

Jeg leder den stĂžrste regionen i Akademikerforbundet med over 2500 medlemmer. Her er det mange utfordringer som styret mĂ„ ta tak i. Det er viktig at styret har en god struktur og gode «verktĂžy». VerktĂžy her betyr at vi har de systemene som trengs for Ă„ kunne jobbe effektivt. En del av dette innebĂŠrer Ă„ forenkle og forbedre – et skritt omgangen. Akademikerforbundet ligger mitt hjerte nĂŠrt, og jeg ser med glede frem til de gode samtalene, styremĂžtene og styrearbeidet som ligger foran meg.

Web-redaktĂžr: Astrid T. SĂžrland