Meklingen i staten har startet: – Håper på mer ydmykhet

I dag startet meklingen i staten. – Jeg håper vår statelige arbeidsgiver møter oss med mer ydmykhet og forhandlingsvilje, og at den nå skjønner at den ikke kan diktere et resultat, sier forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind i Unio stat på vei inn til det første møtet med riksmekleren.

Forhandlingene med staten brøt sammen 14. september. Derfor har lønnsoppgjøret i staten havnet hos riksmekleren.

Møtet i dag er et rent planleggingsmøte. Partene skal redegjøre for forhandlingsbruddet og hvilke krav de vil bringe med i meklingen. Det skal i tillegg avklares en rekke detaljer i meklingen, som frister, arbeidsform, om det skal settes ned arbeidsgrupper og størrelse på delegasjonene i et smitteversnsøyemed.

Frist er midnatt den 14. oktober. Om partene ikke blir enige, blir det streik.

Les hvorfor Unio brøt forhandlingene her

Unios hovedside om lønnsoppgjøret 2020 finner du her