Siste innspurt i meklingen i Oslo og kommunesektoren

Meklingsfristen i både KS og Oslo kommune er natt til torsdag 27. mai. I dag møter partene Riksmekleren for å se om det er mulig å finne en løsning.

Både Unio kommune og Unio Oslo er i mekling etter at det ble brudd i lønnsforhandlingene med henholdsvis KS og Oslo kommune i april. Nå møtes partene til en siste innspurt i meklingen.

I begge tariffområdene ble det brudd fordi lønnstilbudet fra arbeidsgiver var for dårlig og ville gitt reallønnsnedgang for medlemmene.

Over 7000 medlemmer i tariffområdet KS og om lag 650 medlemmer i tariffområdet Oslo kommune tas ut i streik dersom partene ikke finner en løsning i meklingen. Det betyr at skoler, helseinstitusjoner, bibliotek og andre kommunale tjenester i Oslo og over hele landet vil bli rammet.

Fristen for meklingen er ved midnatt, natt til torsdag 27. mai. I tråd med reglene i arbeidslivet vil det ikke legges ut nyheter underveis om det som skjer i meklingen.