Skadeforebyggende tips fra Akademikerforbundets forsikringskontor

Nå er det på tide å gjøre hus og hytte klar for høsten. Med enkle grep kan du unngå vannskader, flygende hagemøbler og uvelkomne små gjester.

Her er våre tips til hva du bør forberede:

Det kan være lurt å benytte fine høstdager til å forberede hus og hytte på at årstiden etterhvert kan by på dårligere vær.

• Sett inn hagemøbler og andre løse gjenstander som kan ta skade av å stå ute gjennom høsten og vinteren.
  • Har du trampoline, bør denne demonteres eller sikres tilstrekkelig slik at den ikke blir tatt av vinden.
  • Rengjør takrenner og utvendige avløp slik at vann lett ledes bort fra boligen. Dette må du gjerne gjøre flere ganger i løpet av høsten hvis du har mye trær rundt huset eller hytta.
  • Sjekk taket. Fjern mose og se etter at takstein/takplater ikke er løse eller ødelagt. Ta et titt under takpannene og sjekk om lektene ser tørre og friske ut. Sjekk også at beslag rundt pipe og ventiler ikke er skadet. Har du flatt tak med belegg, bør du se etter sprekker og frostsprengninger. Rens sluk og avløp slik at vannet har fri vei bort fra taket.
  • Har du store trær rundt huset eller hytta, bør du sjekke hvordan det står til med disse. Er det fare for at treet eller store greiner vil bli tatt av neste storm og gjøre skade på huset? Da bør disse hugges ned.

Hold mus og rotter ute

Når det begynner å bli kaldt i været, søker smågnagerne ly og vil inn i varmen. Disse kan gjøre store skader på hus og hytte, men med enkle grep kan du holde dem ute.

• Sikre ventiler og andre åpninger i hus og hytte slik at rotter og mus ikke kan komme inn. Husk at det ikke skal store åpningen til for at de minste gnagerne finner veien inn i varmen.
  • Unngå å stable materialer og andre gjenstander inn mot husveggen, disse kan fungere som stiger for mus og rotter.
  • Fjern nedfallsfrukt fra hagen.