Stormekling i gang

13.09.2016. I dag gikk startskuddet for en av de mest omfattende meklingene som noen gang har nådd Riksmeklerens bord. — Dette handler først og fremst om retten til å forhandle pensjon, sa Unios forhandlingsleder Eli Gunhild By rett før meklingen startet.

Hele fem hovedorganisasjoner møter til meklingen. I tillegg til Unio er det LO Stat, YS, Lederne og SAN. På den andre siden av bordet sitter arbeidsgiverforeningen Spekter.  By forventet en krevende mekling.

— Dette er en svært viktig sak for våre medlemmer, sa By.

Ikke mindre enn 30 avtaler i 14 ulike virksomheter er brakt inn for Riksmekleren. Alle tilhører område 9. For Unios del handler meklingen om medlemmer i Norlandia-barnehagene, Vinmonopolet, Studentsamskipnaden i Stavanger og Studentsamskipnaden i Bergen. Hvis det ikke blir enighet innen fristen ved midnatt fredag tar Unio i første omgang ut 51 medlemmer i Akademikerforbundet Vinmonopolet, 90 medlemmer i Utdanningsforbundet som er ansatt i barnehager eid av Norlandia, samt 7 i Studentsamskipnaden i Stavanger og 53 i Bergen.

Sorenskriver Geir Engebretsen leder meklingen og ønsket partene velkommen i formiddag klokken 09.00. Det er satt av fire dager til den omfattende meklingen og så lenge denne pågår vil partene ikke uttale seg om fremdriften.

Meklingen ledes av sorenskriver Geir Engebretsen.