Unio Pride podkast: Slik unngår vi polske tilstander

Lån øret til polske Adam Rogalewski. Han forteller hvordan det gikk til at Polen ble det landet ved siden av Ungarn der LHBT-rettighetene er under sterkest press i Europa. Hvordan ble det slik i et land som i utgangspunktet verdsetter menneskerettigheter og som ikke har noen lover som kriminaliserer homofile? Og skal vi klappe oss på skulderen og si at det aldri kommer til å skje her?

Flere kommuner i Polen har erklært seg som LHBT-frie soner med regjeringas velsignelse, og en erkebiskop har beskrevet homofili som «regnbue-pest». Dette forteller Adam Rogalewski om. Han er selv homofil og leder av den internasjonale avdelinga i den største hovedorganisasjonen for arbeidstakere i Polen, OPZZ.

Gjester i denne Unios Pride-podkasten er også sykepleier og tillitsvalgt i Norsk sykepleierforbund Bård Eirik Ruud, og prosjektleder for Unio Pride, Liz Helgesen. De forteller hvordan vi skal unngår polske tilstander, og hvorfor det er så viktig for Unio å markere og feire Pride.

Hør Unio Pride podkasten her