Vårens vakreste eventyr er i gang

Unio og Akademikerforbundet er godt i gang med forberedelsene til hovedoppgjøret.

Unios tariffkonferanse gikk av stabelen 18.-19. januar og denne uken hadde Akademikerforbundet sin tariffkonferanse med engasjerte deltakere fra hovedstyre, regioner, rådgivende utvalg og sekretariatet. Det var gode prosesser.

Akademikerforbundet har medlemmer innen alle tariffområder og det gir brede debatter.

Nå skal hovedstyret ferdigstille kravene fra Akademikerforbundet pr. tariffområde og oversende disse til Unio.. Etter dette er det forhandlingsutvalgene i Unio som jobber videre med kravene i det sentrale oppgjøret.

- Akademikerforbundet vil jobbe for å få gjennomslag for vår lønnspolitikk, sier Eystein Madland Hagesæther, som representerer Akademikerforbundet i Unios forhandlingsutvalg for statlig sektor.

Noen datoer du bør merke deg i første halvår 2018, om du følger med i det sentrale oppgjøret:

• 25. januar: Norges Bank: Rentebeslutning
  • 31. januar: Norsk Industri: Konjunkturrapporten 2018
  • 1. februar: SSB: Lønn, alle ansatte, 2017
  • 15. februar: Norges Bank: Sentralbanksjefens årstale
  • 26. februar: TBU, foreløpig rapport
  • 27. februar: Norges Bank: Årsrapport 2017
  • 14. mars: Unios inntektspolitiske konferanse
  • 15. mars: Norges Bank: Rentebeslutning og Pengepolitisk rapport 1/18 og Forhandlingsstart LO-NHO / Norsk Industri-Fellesforbundet
  • 30. mars: TBU, endelig rapport
  • 5. april: Forhandlingsstart stat
  • 11. april: forhandlingsstart KS, Spekter Helse og Oslo kommune
  • 3. mai: Rentebeslutning
  • 21. juni: Norges Bank: Rentebeslutning og Pengepolitisk rapport 2/18 og TBU, «Etter inntektsoppgjørene 2018» - oppsummering av inntektsoppgjørene og Forhandlingsstart Virke/HUK og KA

Akademikerforbundet holder deg oppdatert om oppgjøret på web, i nyhetsbrev, Signaler og pr. mail.

Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med sekretariatet på post@akademikerforbundet.no.