Europeisk fagbevegelse i krise-beredskap

Arbeidslivet i Europa er i den største krisen siden finanskrisen. Fagbevegelsen i Europa er i kriseberedskap med å hjelpe de som permitteres og mister jobben, og de som jobber på spreng i helse, omsorg og beredskap.

– Unio har et tett samarbeid med fagforeningskolleger i hele verden og naturlig nok er samarbeidet med europeisk fagbevegelse særlig tett, sier internasjonal sekretær Liz Helgesen i Unio.

Som norsk arbeidsliv rammes av krisen, rammes også det europeiske arbeidslivet.

– Store arbeidstakergrupper jobber på spreng for å holde hjulene i gang, hjelpe de som er rammet, samt bekjempe og slå tilbake viruset. Samtidig er det svært mange som mister inntektsgrunnlaget sitt. For millioner av arbeidstakere og deres familier er livet brått snudd på hodet, sier Helgesen.

I disse dager arbeides det hardt med å skape rammebetingelser som kan bidra til trygghet og forutsigbarhet i en vanskelig situasjon. Les mer om europeisk arbeidsliv og europeiske arbeidstakere under korona-krisen. Denne siden oppdateres kontinuerlig.