Kompetanse like viktig som antall ansatte

- Det nytter ikke å ansette flere folk om de ikke har den rette kompetansen, sa leder Anne Grønsund i Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet da Familie- og kulturkomiteen på Stortinget avholdt høring i dag.

Hun stilte på vegne av Unio, og snakket om behovet for flere stillinger i barnevernet og styrking av kompetanse og kvalitet i barnevernstjenesten.

- Det er ikke mangel på kompetanse, men viljen til å betale for den. Kommunene bestemmer selv hvilken kompetanse de ønsker.  Folk med fem års utdannelse tar ikke jobber som ikke betaler for det, svarte hun på direkte spørsmål fra komiteleder Svein Harberg (H).

Hun etterlyste midler til en kompetanseutredning  for å kartlegge kompetansekrav til ledere og ansatte i barnevernet.

Under kan du laste ned Anne Grønsunds redegjørelse i komiteen.

/share/mime/48/msword.png Høring Familie- og kulturkomiteen
(15-10-19-horing-stortinget-familiekom-docx.docx, 20kB)