På jobb som Dyrepleier: IDEXX

Tekst: Julie Ragnhild Kjelsrud. Foto: Sanne Lundahl Andersen

Dyrepleie er et dynamisk og stadig voksende yrke med press på sterk faglig tyngde og et mangfold av arbeidsroller. Men der dette tradisjonelt har vært mer eller mindre avgrenset til klinikkarbeid finner vi i dag dyrepleiere på tvers av bransjer og på banebrytende vei inn i nye.

DiA har vært i kontakt med autorisert dyrepleier og leder i NDAF, Anne Westervik Pedersen, som forteller om sin arbeidsopplevelse gjennom et år hos diagnostikk- og laboratorieservicefirmaet IDEXX.

Studiet og inn i arbeidslivet

Anne studerte ved Veterinærskolen (NMBU) i Oslo rett før den ble flyttet til Ås, og ble uteksaminert i 2021.
“Min opplevelse av studiet var bra. Det er et ganske intenst studie man går igjennom og det er mye man skal lære seg på tre år, men det var veldig bra fordelt med både teori og praksis. Da jeg begynte å studere så jeg for meg å jobbe på en liten dyreklinikk der man kjenner godt til både kollegaer, kunder og pasientene. Jeg letet etter en jobb til endt studie sommeren 2021, og fant stillingsannonsen på en facebookgruppe for dyrepleiere og klinikkassistenter. Derfra kom jeg i kontakt med en annen som jobbet i IDEXX som fortalte meg om jobben og fikk meg til å søke.”

IDEXX

En global leverandør av laborietekniske maskiner og utstyr spesialisert innenfor dyremedisin med utbredelse i 175 land - De tilbyr i tillegg diagnostisering via prøveforsendelser sendt inn til over 80 referanselaboratorier rundt omkring i verden. Også i norske dyreklinikker er de ledende når det gjelder ekstern prøvehåndtering utenfor klinikkene selv.

“Jeg ble med i et nordisk team som bestod av personer fra Danmark, Sverige, Finland og Norge, alle med forskjellig bakgrunn og i forskjellige roller innad i bedriften. Jeg samarbeidet tettest med de norske kollegaene mine, da vi delte de samme kundene. Som Field Support Representative (FSR) gikk oppgavene mine ut på å reise rundt til forskjellige dyreklinikker i landet. Hos kundene så installerte jeg IDEXX maskiner, samt holdt opplæring og foredrag som hadde relevans til IDEXX sine tjenester og utstyr. Det var noe veldig nytt og spennende; Jeg fikk en veldig god mulighet til å prøve noe helt annet for ett år og lære masse som jeg kan ta med meg videre i yrkeslivet.”

Hver stilling, hver sine fordeler og utfordringer

“Det å gå rett fra studiet til en jobb som krever så mye planlegging og reising var en bratt læringskurve. Jeg hadde aldri bestilt en leiebil tidligere, for eksempel. Det var også svært krevende å sette seg inn i hvordan ting fungerer i en så stor, internasjonal bedrift. Samtidig likte jeg likte veldig godt friheten som medfulgte, at jeg kunne planlegge dagene mine helt selv, når jeg var på reise og når jeg var hjemme på hjemmekontor. Det jeg likte aller best var å reise rundt og besøke alle dyreklinikkene og møte kundene våre, treffe andre dyrepleiere og veterinærer i hele landet.”

Dyrepleieren – en viktig nøkkelperson

Det er kjent at dyrepleiere har lange dager, tøffe arbeidsvilkår og ikke minst – for lav lønn. Dette til tross for at de er viktige medspillere for enhver bransje de befinner seg i, og kanskje særlig hos klinikkene. I tillegg til å ha en viktig rolle innenfor det medisinske og faglige nødvendig for å få den daglige driften til å gå rundt, besitter dyrepleierne en unik kunnskap og omsorg overfor eiere og kunder.

“Jeg føler at jeg har veldig god forståelse for klinikkene sine behov for smarte og enkle løsninger. Som FSR hos IDEXX opplevde jeg også at kundene våre ga meg en slags tillit med en gang jeg nevnte at jeg er dyrepleier selv, at jeg liksom er "en av dem". Ved opplæring og foredrag var det veldig fint å ha den medisinske bakgrunnen fra studiet også. Dette er et utrolig givende, men krevende yrke. Vi får langt ifra det vi egentlig fortjener med tanke på hvor fysisk og psykisk hard jobbhverdagen vår kan være, og vi trenger å bli mer synlige i samfunnet. Jeg tror ikke noen hadde vært uenige i at vi fortjener bedre lønn og vilkår hvis de hadde sett hva vi jobber med. Vi må også få en tydeligere status i samfunnet; det å være autorisert burde stå for noe - det er ikke kun en tittel.”