8 gode råd for semesterstart

Studiestart kan by på store utfordringer. Det lønner seg å etablere gode vaner fra første stund

1. Bli med i en faddergruppe - få nye venner.
  2. Bli kjent med studentsamskipnaden din. Som student kan de tilby deg en rekke fordeler som bolig, trening, mat, barnehage, helsetilbud.
  3. Du trenger ikke vite alt før studiestart! Veien blir til mens man går - oppsøk informasjon.
  4. Skaff deg oversikt, gå på informasjonsmøter og finn ut når du har forelesning. Legg inn forelesninger og eksamensdatoer i kalenderen for hele semestere. Da vet du f.eks. når du kan jobbe i en deltidsjobb og når du må prioritere studiene.
  5. Etabler gode studievaner. Søk gjerne på "studieteknikk" på nettet og finn ut hva som kan passe for deg. Du vil oppleve at det kryr av gode råd - din jobb blir å finne ut hva som kan fungere for deg.
  6. Legg rutiner for studiehverdagen. Ha en plan for når du skal være der, når du skal ha sevstudium, når du skal ha forelesning.
  7. Studer jevn gjennom hele semesteret og legg en plan for hvordan. Eksamen kommer fortere enn du tror og skippertak er ikke alltid den beste teknikken.
  8. Oppsøk studentfellesskap. En kollokviegruppe kan være nyttig av flere årsaker - du får sparre med andre og løse oppgaver, samt at det kan bety venner du kan være med når du ikke studerer.

Tekst hentet fra Dagbladet 22. august 2016