Student
Følg våre studentsider

Forbundet for deg som studerer til bachelor- eller mastergrad

Akademikerforbundet er forbundet for deg som studerer på universitet eller høgskole. Uansett hva du tenker å bli eller ønsker å jobbe med, kan du melde deg inn hos oss! Våre medlemmer er alt fra økonomer til sosialarbeidere og tolker. Så om du senere bytter studie eller arbeidsplass, trenger du ikke å bytte forbund.

Bli studentmedlem!

Visste du at som studentmedlem får du tilgang til alle våre tilbud som kurs, rådgiving og juridisk bistand, i tillegg til egne tilpassede medlemsfordeler for våre studenter? Vi ønsker å gjøre studietiden din så god og trygg som mulig. Dette koster bare 300 kr i året, og det er i teorien mindre enn en kaffekopp i måneden.

Akademikerforbundet hjelper deg - også i deltidsjobben din!

Som studentmedlem får du en gratis time med juridisk rådgivning fra Akademikerforbundets faste eksterne advokat som kan bistå deg med privatrettslige og arbeidsrettslige spørsmål. I tillegg kan du kontakte rådgiverne i forbundet hvis du har spørsmål angående arbeidskontrakter, eller hvilke krav og rettigheter du har som student og arbeidstaker.

AKTUELT FOR STUDENTER

Flere ensomme studenter: – Nå må campusene åpne!

Studiebarometeret viser at koronapandemien har redusert undervisningskvaliteten og studiemotivasjon, og den har ført til mange ensomme studenter. – Det viktigste nå er å åpne lesesaler og biblioteker igjen, sier seniorrådgiver Eli-Karin Flagtvedt i Unio.

Flere ensomme studenter: – Nå må campusene åpne! - les mer

Krisepakken til studentene: – Treffer godt samlet sett

Regjeringen bevilger 1.1 milliarder kroner til forskjellige tiltak til studentene. Målsettingen er å hindre frafall og forsinkelser i studiene. – Det er flott at krisepakken til studentene endelig kom på plass. Tiltakene treffer bredt og godt samlet sett, sier Unio-studentenes leder Iril Myrvang Gjørv.

Krisepakken til studentene: – Treffer godt samlet sett - les mer

Det haster for studentene

– Studentene er i en kritisk situasjon. Nå haster det med krisepakken høyere utdannings- og forskningsminister Henrik Asheim har lovet, sier Unio-leder Ragnhild Lied. I dag tok hun opp temaet i et møte partene i arbeidslivet hadde med statsministeren og flere statsråder.

Det haster for studentene - les mer

Se alle saker

/share/mime/48/pdf.png Studentbrosjyren
(innmeldingsbrosjyre-student-web.pdf, 3MB)